ورزش در ايران باستان
2 مشترك
صفحه 1 از 1
ورزش در ايران باستان
آذربايجان مهد ورزشهاي المپيك باستاني يونان
رقابتهاي ورزشي المپيك يكي از معتبرترين و باشكوهترين مسابقات ورزشي جهان بشمار ميآيد كه هر 4 سال يكبار در كشورهاي مختلف جهان برگزار ميشود. براساس نوشته مورخان « اولين المپيك باستان در سال 776 قبل از ميلاد به افتخار زئوس zeus ( خداي اساطيري يونان) در اليمپيا Olympia در يونان برگزار گرديد و اين مسابقات به طور مرتب تا سال 392 پس از ميلاد ادامه داشت و براين روال جمعا 293 دورة آن برگزار گرديد.(1) » كه اين 293 دوره را در تاريخ به نام « المپيك عهد باستان» مينامند.
« در ابتدا مسابقات المپيك باستان در فصل تابستان (مرداد ماه) تنها در يك روز انجام ميشد كه شامل دو سرعت برابر يك طول ورزشگاه (نزديك 200 متر) و دو طول ورزشگاه دو استقامت، دو امدادي و چند مسابقه نبرد تن به تن مثل مشت زني و پانكراتوم pancratum يا پانكريشن pankration ( تركيبي از مشت زني و كشتي) بود كه بعدها اسب سواري ، ارابه راني و پنتاتلون يا مسابقات پنجگانه شامل پرتاب نيزه پرتاب ديسك ، دو سرعت ، پرش طول و كشتي نيز به ساير موارد آن افزوده شد كه بزرگترين سرگرمي و فعاليت ورزشي و اجتماعي و بهترين وسيله تبادل افكار و عقايد مردم نواحي مختلف ، در آن روزگار بود.
با تسلط روميان بر يونان ، بازيهاي المپيك شكوه خود را از دست داد و صحنة رقابتهاي انساني به ميدان كارزارهاي خونين نبرد اسيران با هم و يا حيوانات وحشي ] نبرد گلادياتورها كه منجر به كشته شدن يكي از طرفين ميشد[ تبديل گشت».(2) در سال 394 پس از ميلاد در حالي كه دو سال از برگزاري المپيك 293 سپري شده بود، مسابقات به دستور تئودوسيوس Theodosius امپراطور روم تحريم و تعطيل شد(3).» اين تعطيلي در حالي بود كه تركان هون غربي از سال 374 ميلادي ، حمله برق آساي خود را به اروپا خصوصا به محدوده امپراطوري روم آغاز كرده بودند و با به قدرت رسيدن آتيلاي مقدس (رهبر مذهبي و نظامي تركان هون) اين حملات به اوج خود رسيد و بدين ترتيب بزرگترين امپراطوري آن زمان ، توسط تركان هون ، كه از ابتداييترين سلاحهاي جنگي استفاده ميكردند ، سرتعظيم فرود آورد و بار ديگر قدرت نظامي و جنگي تركان به رخ جهانيان كشيده شد.
« در زبان فرانسه ضرب المثلي است كه ترجمه آن به اين صورت است كه ميگويند : او مانند يك ترك قوي است. از اين ضرب المثل معلوم ميشود كه ملت ترك اساسا نژادي قوي هستند و جنگجوئي و رشادت ملت ترك از قديم باعث افتخار و سربلندي آنها بوده است.»(4)
«تعطيلي مسابقات المپيك، قريب به 1500 سال ادامه يافت و سرانجام در سال 1896 ميلادي به همت و كوشش « بارون پيردوكوبرتن ( 1937 ـ 1836 ) » محقق و انديشمند فرانسوي كه به پدر المپيك ملقب گشته است، بارديگر بازيهاي المپيك از سرگرفته شد.»(5)
«هنگامي كه « بارون پيردو كوبرتن» در سال 1896 ميلادي ، ورزشهاي يوناني متداول در دشت نزديك به كوههاي المپ olympe] كوهي است در يونان كه يونانيان معتقدند كه محل اقامت خدايان ميباشد.[ را بنام المپياد olympiad متداول گردانيد ، پژوهشگران و عالمان همواره در مطبوعات و سخنرانيها دو پرسش اساسي از وي مينمودند كه تا 65 سال بعد و هنگام بدست آمدن جام زرين حسنلو بيجواب مانده بود ، نخست آنكه از چه تاريخي اين ورزشها در يونان متداول گرديده است و ديگر آنكه آيا ورزشهائي كه با نام المپياد باستاني يونان متداول بوده ، يوناني الاصل ميباشند و يا از اقوام و ملتهاي ديگر الهام گرفته شدهاند. از تصادف خوش ايام ، پيدا شدن جام زرين حسنلو به هر دو پرسش پژوهشگران پاسخ داد و پروفسور كارال ديم در كتاب «تاريخ و ورزش در جهان» چنين نوشته است كه ورزشهاي متداول در المپيك يوناني خيلي زودتر از سال 776 قبل از ميلاد متداول بوده و ناگهاني و يكباره از يونان برنخواسته است زيرا بايد براي ورزشهاي شنا، دو ، سواركاري و پرش از موانع ، ميدانهاي بزرگ و ساختمانهاي ويژه ورزشي براي مردان و زنان ، ساخته باشند و يونان در 776 قبل از ميلاد با اقتصاد ناچيزش نميتوانسته چنين سازمانهائي داشته باشد.
پيدا شدن جام زرين حسنلو در سال 1958 ميلادي ( 23 مرداد 1337 شمسي) در دهكدة حاجي آباد از توابع سلدوز (نقده) در استان آذربايجان غربي با قدمتي 3 هزار ساله كه صحنههاي ورزشي تير و كمان ، مشت زني ، كشتيگيري ، چوگان بازي و ارابهراني بطور برجسته و با ظرافت تمام بدنده خارجي آن نمايانده شده است، معلوم ميدارد در آن روزگاران در آذربايجان سرسبز و پرآب ، اين ورزشها آنچنان مورد توجه بوده كه شهر ياران مقتدر « ماننا» ضمن تجسم آن بر جام طلا، همواره آنرا در كاخ سلطنتي مدنظر داشتهاند.»(6) بعضي از دانشمندان و از آن جمله دايسون، گدار و گيرشمن ، تپه حسنلو را يكي از دژهاي مقدم ماننايي و يكي از مراكز تاريخي آذربايجان باستان دانستهاند.(7)» «مجله لايف گزارش مصور ويژهاي در شماره 12 ژانويه 1959 ميلادي خود به مناسبت اين كشف بزرگ منتشر كرد و در قسمت اول اين گزارش تحت عنوان « اسرار جام زرين ـ فرهنگي نامعلوم پديدار گشت» چنين نگاشت.... دانشمندان ايراني و آمريكايي كه در تپه كاوش ميكردند ، به كاسه مزبور برخوردند و آن را يكي از مهم ترين اشياي مكشوفه در اين گونه كاوشها يافته ، و در رديف بزرگترين كشفيات عالم باستان شناسي شناختند.»(
لازم به ذكر است كه «جام زرين حسنلو در موزه ايران باستان نگهداري ميشود»(9) و در سال 1381 به مناسبت هفته ميراث فرهنگي ، اين جام در موزه سنندج در معرض بازديد عموم قرار گرفته بود.
«پروفسور كارال ديم بزرگترين مورّخ ورزش و رئيس دانشكدة ورزش آلمان و برگزار كننده المپيك 1936 برلين ، هنگامي كه در اكتبر 1961 براي تماشاي جام زرين حسنلو به تهران آمده بود ، با مشاهده جام زرين اعلام داشت : پيدا شدن اين جام زرين كه 950 گرم وزن ] جناب آقاي رحيم رئيس نيا در كتاب آذربايجان در سير تاريخ ايران ( بخش اول) وزن اين جام زرين را در صفحه 226، 590 گرم ذكر كردهاند[ و 60 سانتي متر دهانه آن است ، هيجان خاصي را در اذهان صاحب نظران ورزشي جهان پديد آورده است زيرا صحنههاي ورزشي كشتي ، چوگان زني، ارابهراني ، مشت زني و تيراندازي را بطور برجسته و با ظرافت تمام در بدنة خارجي جام نمايانده و كيفيت آغاز مسابقات و صحنه تقسيم جوايز را نيز مجسم گردانيده است . معلوم ميدارد 3 هزار سال پيش كه اين جام را از طلاي خالص ساخته و در كاخ پادشاهان ماننا نهادهاند رشتههاي ورزشي ياد شده در آذربايجان رايج بوده و پيشگامي اين ورزشها به يونان نادرست ميباشد
(10)» از ورزشهايي كه در آذربايجان باستان در زمان حكومت مانناها، متداول بوده ، ميتوان به نوعي كشتي تهاجمي اشاره كرد كه در حال حاضر در جهان به ورزش پانكريشن معروف ميباشد و ورزش سنتي و ملي يونان محسوب ميشود.
مبارزات پانكريشن به دو روش آماتور و حرفهاي P.L.P) ) برگزار ميشود كه روش آماتور آن ، 3 سال است كه در سطح جهان برگزار ميشود و حرفهاي آن براي اولين بار در سرزمين اجدادي تركان يعني در ولايت خودمختار آلتاي شهر بارنائول روسيه برگزار گرديد و اينجانب (نويسنده مقاله) نيز بعنوان كاپيتان تيم ملي پانكريشن ايران در آن مسابقات حضور داشتم. و در تيم ملي رويسه نيز چند نفر ترك از قوم آلتاي و آوار حضور داشتند كه شامل ابرام اف قهرمان جوجيت سو برزيلي جهاني در سال 2003 جهان، اهل داغستان روسيه از تركهاي آوار و سرگي ايگناتيف قهرمان جودو تورنمنت بين المللي قزاقستان در سال 2003 اهل بارنائول از ولايت خودمختار آلتاي ازجمله آنها بودند. در مسابقات حرفهاي P.L.P روسيه ارتباط دو تيم ايران و روسيه توسط من و شاميل ابرام اوف صورت ميپذيرفت كه هر دو وظيفه مترجمي دو تيم رابعهده داشتيم. شامل ابرام اف كه از تركهاي اوار داغستان بود ميگفت كه ما آوارها از نژاد اصيل ترك و بعنوان تركان آوار معروف هستيم. و درمكتب (مدرسه) به زبان تركي تحصيل ميكنيم. لازم به توضيح است كه بيش از يك پنجم مردم روسيه از اقوام مختلف ترك ميباشند و زبان تركي بعنوان زبان دوم روسيه محسوب ميشود و با آن زبان ميتوان با سفر به نقاط مختلف روسيه ، در ارتباط زباني برقرار كرد.
از سازمانهاي رزمي معروف جهان كه بزرگترين مسابقات حرفهاي جهان را برگزار ميكنند و متاثر از ورزش پانكريشن ميباشند، ميتوان به سازمانهاي زير اشاره كرد:
1ـ سازمان پانكريشن حرفهاي000000000000
P.L.P ( Professional league of Pankration )
كه مركز آن ولايت خودمختار آلتاي شهر بارنائول و رئيس آن ولاديمير كلنشو (Vladimir klenshev) ميباشد.
2ـ سازمان جهاني K - 1 كه مركز آن در ژاپن و رئيس آن كازويوشي ايشي (Kazuyoshi Ishii) و نيز رئيس جهاني سبك سيدوكان ميباشد.
3ـ سازمان جهاني K - 1 MMA كه مركز آن در برزيل و رئيس آن « سرجيو بارتارلي» ميباشد.
4ـ سازمان جهاني جوجيت سوي برزيلي ، (Ultimate fighting championship ) : U.F.C به معني قهرماني مبارزه بي نهايت كه مركز آن برزيل و رئيس آن برادران گريسي (Gracie) ميباشند.
5ـ سازمان جهاني Submission wrestling
(كشتي تسليمي ) : كه اولين دوره مسابقات آن در روزهاي 24 تا 26 فوريه 1999 در ابوظبي برگزار گرديد.
« از ميان آثار يافته شده ، از حسنلو ، تعداد اشياي ساخته شده از نقره معدود است و از چند حلقه و دكمه و گوشواره و يك ساغر تجاوز نميكند. اين ساغر ، كه در مرداد ماه 1337 پيدا شده ، داراي ارزش خاصي است . ارتفاع اين ساغر . 5/17 ، قطر دهانهاش 10 و قطر پايه آن 8/6 سانتي متر است و ديواره خارجي آن مزين به دو رديف نقوش برجسته طلاكاري است كه ضمن آنها صحنههاي پيكار جنگ جويان پياده و ارابه سوار ، كسانيكه حيوانات شبيه گاو و اسب و شير را به جلو ميرانند يا با آن به نبرد پرداختهاند، ملاحظه ميشود.(11) زمانيكه روميها به يونان حملهور شدند ، نوعي ورزش كه به گلادياتور معروف بود با خود به يونان آوردند اين در حالي است كه اين نوع ورزش بيش از 1500 سال قبل ازورود روميان به يونان، در آذربايجان باستان متداول بوده و در جام نقرهاي حسنلو اشكال مختلف آن بوضوح ديده ميشود. از طريق حمله تركان هون به يونان و « تسلط 400 ساله حكومت تركان عثماني بر يونان(12) »، لغات زيادي از زبان تركي وارد زبان يوناني شده ات به طور مثال : واژة يوناني آتليما (Athlima) كه تغيير يافته لمه تركي آتيلما (Atilma) ميباشد در زبان يوناني به معني ورزش بكار ميشود. « زستي zesti ] از كلمه تركي ايستي [ بمعني گرما ـ كارپوزي karpouzi به معني هندوانه
و....(13) ».
يونانيان كه خود را مظهر تمدن و فلسفه در جهان ميدانند آنها را نيز مديون مُغ ( شامان كه بعدها به «پيشواي مذهبي زردتشتي كه طبقهاي پايين تر از موبدان بودهاند.»(14)) . هاي آذربايجان ميباشند. «پروفسور ژاك دوماركت فرانسوي در تاليف سودمند خود اعلام ميدارد پس از آشنايي يونانيان با تمدن درخشان ايران در اواخر سده ششم قبل از ميلاد ، بسياري از جنبههاي ممتاز فرهنگ ايران به بركت انديشهي زرتشت و جهان بيني خاص او به يونان زمين راه يافت.(15) .» «افلاطون در كتاب آلسي بياد Alcibiade ، لفظ ماگوس Magos ( = مُغ) را معادل با گنُس Gons به معناي «جادوگر»(16) ميداند.»
نويسنده كتاب « فلسفه در ايران باستان» نيز بر متاثر بودن فلاسفه يونان از مغهاي آذربايجان تاكيد خاصي دارد. او به استناد گفتههاي افلاطون و ارسطو معتقد است كه فلاسفه يونان بيشتر تئوريهاي فلسفي خود را از مغان آذربايجان كسب كردهاند.
«يونانيان سازنده كاخ تمدن بشمار نميروند زيرا آنچه از ديگران گرفتهاند بمراتب بيش از آنست كه خود برجاي گذاشتهاند.»(17) . ورزش كشتي فرنگي كه به نام كشتي يوناني ـ رومي (Greec _ Roman) معروف ميباشد و در زبان تركي « كلاسيك گولهش» گفته ميشود آن نيز اصليت يوناني ـ رومي نداشته و از كشتي رزمي تركان مغولي الهام گرفته شده است. « ليينگ يانگ دريافته است كه روشهاي رزمي اوليه مغولي بر روش مبارزه با دست خالي يوناني ـ رومي تاثير داشته است.»(1 آذربايجان سرزمين مقدسي است كه بزرگاني همچون دده قورقود، زرتشت ، شمس تبريزي ، جلال الدين نعيمي تبريزي ( بنيانگذار مكتب حروفيه) ، عماد الدين نسيمي ، پروفسور هشترودي ، علامه طباطبائي ، علامه اميني ، علامه جعفري و... را در دامان پاك خود پرورش داده و به بشريت تقديم نموده است. مريدان مكتب روحي اكنكار Eckankar ( دانش باستاني سفر روح كه از شامانهاي ترك به ارث رسيده است) معتقدند كه رهبر آيندة اكنكار از تبريز ظهور خواهد كرد.« در ميان رهبران اوليه اين جنبش اسامي شمس تبريز و مولاناي رومي»(19) به چشم ميخورد.
منابع :
1ـ كريمي ، جواد ( تاليف) ، نگاهي به تاريخ تربيت بدني جهان، مركز نشر دانشگاهي ، (تهران ، 1364) ص 42 و 43
2ـ آيريا ، جمشيد و آرام ، عباس ( تهيه و تنظيم)، تاريخ تربيت بدني و ورزش، انتشارات دانشگاه فني و مهندسي ، ( تهران ، 1364 ص 138 و 139
3ـ نگاهي به تاريخ تربيت بدني جهان ص 50
4ـ تاريخ تربيت بدني و ورزش ص 221 و 222
5ـ نگاهي به تاريخ تربيت بدني جهان ص 50
6ـ مجله دانشمند ، سال بيست و دوم ، مهرماه 1363، شماره مسلسل 252، ص 12 و131
7ـ رئيس نيا، رحيم (تاليف) ، آذربايجان در سير تاريخ ايران ( بخش اول) ، انتشارات نيما، ( تبريز، 1368) ،ص 221
8ـ همان ص 227
9ـ نويد آذربايجان ، شنبه 28 ارديبهشت 1381 ، سال چهارم ، شماره (222) ، ص 2
10ـ مجله دانشمند، شماره مسلسل 252 ص 10 و11
11ـ آذربايجان در سير تاريخ ايران ( بخش اول) ص 225
12ـ روزنامه جاجم جم، چهارشنبه 22 اسفند ، 1380 ، سال دوم، شماره 541 ص 9
13ـ پارساي ، كيومرث (تاليف ) ، مكالمات روزمره يوناني به فارسي ، چاپ دوم ، انتشارات اشراقي، ( تهران ، 1377) ص 14 و 347
14ـ قريب ، محمد (تاليف) ، واژه نامه نوين، چاپ سوم ، انتشارات بنياد، ( 1365) ص 1158
15ـ مجله دانشمند ، شماره مسلسل 252 ص 11
16ـ نادرزاد ، بزرگ ( مترجم) ، ورمازرن ، مارتن، آئين ميترا، چاپ اول ، نشر چشمه ( تهران، 1372) ص 24
17 ـ پازارگاد، بهاءالدين ( نوشته و گردآورنده) ، تاريخ و فلسفه مذاهب جهان ، چاپ اول، كتابفروشي اشراقي( تهران ، 1346) ص 26
18ـ پيروزي ، امير ( مترجم) ويليامز، براين ، هنرهاي رزمي مشرق زمين ، چاپ اول، موسسه خدمات فرهنگي رسا، (تهران ، 1371) ص 260
19ـ اهرپور، هوشنگ ( مترجم) ، توئيچل، پال، اكنكاركليد جهانهاي اسرار، چاپ اول، نگارستان كتاب، ( تهران 1379) ص 214
برگرفته از:
j.j- عضو برتر
- تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16
رد: ورزش در ايران باستان
راستي يه سئوال تو ذهن من مونده كه ما چرا هيچكدوم از ورزشهاي قديمي خودمون رو ارج نذاشتيم و نميگذاريم ؟
j.j- عضو برتر
- تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16
رد: ورزش در ايران باستان
موافقم جوادی دیگه از اون ورزشهای قدیمی دیگه اثری دیده نمیشه این نوع ورزش ها هم مثل دیگر چیزها غرق در زندگی ماشین مون شده من هر چیز قدیمی دیگه
رد: ورزش در ايران باستان
ما يك امپراطوري عظيم و قدرتمند رو پايه گذاري كرده بوديم صد در صد ورزشهاي رزمي بي نظير و بسيطي داشتيم كه از اون ها فقط ورزش زور خونه ايش مونده كه اونم فقط دو يا سه تا فن بيشتر نيست ميل كه جاي گرز بوده كباده كه فكر كنم جاي كمان بوده و اون يكيش كه اسمش يادم نيست جاي سپر بوده واقعا داستان آرش كمانگير براي ما بيان مي كنه كه ما كمانداران بزرگي داشتيم يا داستان بهرام گور كه با گرز به جنگ شير هاي جنگل مي رفته و هزاران داستان ديگه اما متاسفانه هيچكدوم از فناوري هاي گذشته بدست ما نرسيده
j.j- عضو برتر
- تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16
رد: ورزش در ايران باستان
حسن چاچي كارشناس امور ورزش در تحقيقي درباره ورزش باستاني، قدمت و قداست آن، ميزان توجه ملتها و دولتها و ... به اين نتايج دست يافت:
«اين ورزش و يا مراسم خاص در ايران باستان از نظر فرهنگي و نظامي و سياسي و اجتماعي در نوع خود بينظير بوده كه تاكنون ماندگار شده است، از نظر فرهنگي مايهي غرور و همبستگي و اتحاد خوباوري و اعتماد به نفس ايرانيان بوده و به طور يقين ميتوان گفت كه اولين ورزش گروهي شناخته شدهي جهان است و همچنين اولين ورزشي بوده كه با آواز و موسيقي انجام ميگرفته و بدين دليل كه هنر در نزد ايرانيان ارزش بالايي داشته تصور بر اين است كه به جز زنگ و ضرب از آلات موسيقي بسياري ديگر مانند چنگ و دف در اين مراسم ورزسي استفاده ميگرديد با اين حال ورزش و مراسم ملي ايرانيان به وسيلهي چند گروه مورد هجوم و تخريب سهمگين قرار گرفته و ضرباتي جبران ناپذير بر آن وارد گشته است.</FONT>
گروه اول دشمناني بودند كه توانستند ايران را اشغال كنند چون اين اقوام ايدئولوژي و حس مليگرايي خاص را داشتند و در جهت نهادينه كردن عقايد و رسوم و سنتهاي خود دست به هر عملي ميزدند چون همين اقوام از قدرت شگفتانگيز ورزشي مراسم ملي باستاني در ايجاد اتحاد و همدلي و توان نظامي و رزمي نهفته در آن آگاه بودند تمام قدرت و توان خود را صرف نابودي اين دستاورد مهم كردند. </FONT>
گروه دوم گروهي بود كه با تغييراتي بنيادي آن را مجددا به وجود آوردند و احتمال بر آن است كه شاه عباس صفوي كه فردي مذهبي و ملي بود با ديدگاهي بسيار متحجرانه آن را احيا كرد و فلسفهي وجودي آن را كاملا تغيير داد و از آن ورزشي تحت امر و مطيع با اصولي خاص و مورد تاييد همفكران خود به وجود آورد. اين تغييرات شامل حذف بسياري از آلات موسيقي آن و تغيير دعاها و نيايش و حذف آتش هميشه روشن در آن بود. چون ايرانيان باستان احترام خاصي براي آتش داشتند در اين مراسم از وجود آتش استفاده ميكردند. همين آتش را يونانيها بعدا نماد المپيك و حتي بعضي كشورهاي ديگر كه در حال حاضر وجود دارد الهام گرفته از مراسم و ورزش باستاني است به عنوان مثال رسوم جشنها و پايكوبيهاي قوم كرد كه هم اكنون در تمام دنيا شناخته شده و مورد استفاده قرار ميگيرد از ورزش باستاني گرفته شده است. </FONT>
هماهنگي در حركات پاها و دستها و چرخش دايرهوار بازيگران، جشن و پايكوبي كردي شباهت غير قابل انكاري با اين ورزش كهن را دارد. پايكوبي جشنهاي كردي الگوي كوچك و به جاي مانده از رسوم ورزشي اصلي باستاني است قوم كرد قومي است كه بسيار كم تغيير پذير است و حتي اكنون نيز اين قوم از آداب و رسوم خود به اين سادگيها دست بردار نيست. تغيير ديگري كه در اين ورزش انجام گرفته كوتاه كردن سردرب زورخانهها ايرانيان باستان بود. در آن زمان به هيچ وجه از سردرب كوتاه استفاده نميكردند و بلكه بسيار دوست داشتند سردربهاي بلند استفاده كنند و اين را دليل شكوه و آزادگي ميدانستند كه آثار به جاي مانده در تخت جمشيد دليلي قوي بر اين نظريه است.</FONT>
سومين گروه كه ورزش باستاني را تخريب كردهاند گروهي شامل جاهلها بودند كه براي خود دار و دستهاي از نوچهها و لاتها و چاقو كشها را بوجود آوردند و با سو استفاده از اين ورزش با ايجاد رعب و وحشت و زورگويي و اخاذي و ... باعث وارد آمدن صدماتي سخت بر اين ورزش كهن شدند. اين گروه با دار و دسته فرصت طلب خود كه اهل منطق و كلام و آگاهي نبودند آنچنان رعب و وحشتي را به وجود ميآوردند كه مردم نه تنها از آنها بلكه از زورخانهها نيز بيزار شده بودند. برترين رسوم ورزشي زمان خود از ديدگاه نظامي فراتر از تصور ماست. تمام حركات و مهارتهايي كه امروزه ما از اين ورزش ميبينيم و تمام حركات و مهارتهاي حذف شدهي آن كه ما از آن اطلاعي نداريم چنان چالاكي، قدرت و اعتماد به نفس و برتري رزمي و خودباوري و شجاعتي مثال زدني به وجود ميآورد كه درك آن بسيار مشكل است و فقط ميتوان گفت يكي از دلايل اصلي عظمت و شكوه امپراطوري ايران باستان رسوم ورزشي باستاني بوده است و حتي اگر ايرانيان توانستند در زمان شاه عباس صفوي در برابر هجوم امپراطوري عثماني و حملهي پرتغاليها و انگليسيها مقاومت كنند و شكست نخورند قدرت رزمي بود كه از رسوم ورزش باستاني و ورزش چوگان به جاي مانده بود.</FONT>
از نگاه اجتماعي هر قوم، قبيله، فرقه و يا مكتبي و يا دولت و حكومتي براي ايجاد اتحاد، همبستگي و وفاق و ... مراسم و جشنها و بازيهاي ورزشي را بوجود ميآوردند. هر آنچه اين مراسم گسترده، با محتوا و اصيل و ارزشمند و زيباتر باشد باعث افزايش قدرت ملي نظامي سياسي و فرهنگي آن جامعه خواهد بود و ملتهاي ديگر تحت تاثير و نفوذ آن قرار ميگيرند ورزش باستاني امپراطوري ايران باستان هم مراسم و هم جشن و هم بازيهاي ورزشي را به صورت كامل و برتر و در زمان خود به وجود آورده بود.</FONT>
اگر يونان و چين و مصر باستان را از لحاظ فرهنگي، نظامي و سياسي با ايران باستان مورد بررسي قرار دهيم خواهيم ديد كه جايگاه و اعتبار فرهنگي سياسي و نظامي ايران بسيار بالاتر از آنها بوده است در آن زمان يونانيها مراسم ورزشي جنائي مرگ گلادياتورها را انجام ميدادند يعني در استاديومهاي بزرگ در حضور هزاران نفر بردهها را به جان هم ميانداختند تا يكديگر را بكشند و يا حيوانات بسيار وحشي و خطرناك مانند شير پلنگ، ببر و ... را به جان گلادياتورها ميانداختند و از مرگ آنها لذت ميبردند و مسرور ميگشتند و شادي ميكردند.</FONT>
چينيها نيز جشنها و كارناوالهاي اژدها را در شهرهاي خود به راه ميانداختند و مصر باستان نيز بيشتر جشنهاي بزمي و خاص خود را انجام ميدادند كه هيچ كدام از اين مراسم قابليت رقابت با مراسم فرهنگي ورزشي ايران باستان را نداشتهاند. مراسم ورزشي ملي ايران باستان كه به صورت همگاني و براي عموم آزاد بود و تمام مردم از هر گروه و قشري ميتوانستند در آن شركت كنند. </FONT>
كلام آخر: انديشههايي كه توانسته بود در آن زمان چيني حركاتي هماهنگ و منظم و بسيار تاثيرگذار در تمام ابعاد ورزشي فرهنگي و سياسي و نظامي كه با آواز و موسيقي و با زيبايي ستودني كه باعث عظمت و شكوه بينظير ملتي شده بود. بسيار ارزشمند و قابل تحسين است و شايد بتوان گفت اين انسانها مهربانترين و آگاهترين و نيكترين و بيرياترين انسانها بودهاند كه توانستهاند به چنين شناخت و معرفتي دست يابند.</FONT>
«اين ورزش و يا مراسم خاص در ايران باستان از نظر فرهنگي و نظامي و سياسي و اجتماعي در نوع خود بينظير بوده كه تاكنون ماندگار شده است، از نظر فرهنگي مايهي غرور و همبستگي و اتحاد خوباوري و اعتماد به نفس ايرانيان بوده و به طور يقين ميتوان گفت كه اولين ورزش گروهي شناخته شدهي جهان است و همچنين اولين ورزشي بوده كه با آواز و موسيقي انجام ميگرفته و بدين دليل كه هنر در نزد ايرانيان ارزش بالايي داشته تصور بر اين است كه به جز زنگ و ضرب از آلات موسيقي بسياري ديگر مانند چنگ و دف در اين مراسم ورزسي استفاده ميگرديد با اين حال ورزش و مراسم ملي ايرانيان به وسيلهي چند گروه مورد هجوم و تخريب سهمگين قرار گرفته و ضرباتي جبران ناپذير بر آن وارد گشته است.</FONT>
گروه اول دشمناني بودند كه توانستند ايران را اشغال كنند چون اين اقوام ايدئولوژي و حس مليگرايي خاص را داشتند و در جهت نهادينه كردن عقايد و رسوم و سنتهاي خود دست به هر عملي ميزدند چون همين اقوام از قدرت شگفتانگيز ورزشي مراسم ملي باستاني در ايجاد اتحاد و همدلي و توان نظامي و رزمي نهفته در آن آگاه بودند تمام قدرت و توان خود را صرف نابودي اين دستاورد مهم كردند. </FONT>
گروه دوم گروهي بود كه با تغييراتي بنيادي آن را مجددا به وجود آوردند و احتمال بر آن است كه شاه عباس صفوي كه فردي مذهبي و ملي بود با ديدگاهي بسيار متحجرانه آن را احيا كرد و فلسفهي وجودي آن را كاملا تغيير داد و از آن ورزشي تحت امر و مطيع با اصولي خاص و مورد تاييد همفكران خود به وجود آورد. اين تغييرات شامل حذف بسياري از آلات موسيقي آن و تغيير دعاها و نيايش و حذف آتش هميشه روشن در آن بود. چون ايرانيان باستان احترام خاصي براي آتش داشتند در اين مراسم از وجود آتش استفاده ميكردند. همين آتش را يونانيها بعدا نماد المپيك و حتي بعضي كشورهاي ديگر كه در حال حاضر وجود دارد الهام گرفته از مراسم و ورزش باستاني است به عنوان مثال رسوم جشنها و پايكوبيهاي قوم كرد كه هم اكنون در تمام دنيا شناخته شده و مورد استفاده قرار ميگيرد از ورزش باستاني گرفته شده است. </FONT>
هماهنگي در حركات پاها و دستها و چرخش دايرهوار بازيگران، جشن و پايكوبي كردي شباهت غير قابل انكاري با اين ورزش كهن را دارد. پايكوبي جشنهاي كردي الگوي كوچك و به جاي مانده از رسوم ورزشي اصلي باستاني است قوم كرد قومي است كه بسيار كم تغيير پذير است و حتي اكنون نيز اين قوم از آداب و رسوم خود به اين سادگيها دست بردار نيست. تغيير ديگري كه در اين ورزش انجام گرفته كوتاه كردن سردرب زورخانهها ايرانيان باستان بود. در آن زمان به هيچ وجه از سردرب كوتاه استفاده نميكردند و بلكه بسيار دوست داشتند سردربهاي بلند استفاده كنند و اين را دليل شكوه و آزادگي ميدانستند كه آثار به جاي مانده در تخت جمشيد دليلي قوي بر اين نظريه است.</FONT>
سومين گروه كه ورزش باستاني را تخريب كردهاند گروهي شامل جاهلها بودند كه براي خود دار و دستهاي از نوچهها و لاتها و چاقو كشها را بوجود آوردند و با سو استفاده از اين ورزش با ايجاد رعب و وحشت و زورگويي و اخاذي و ... باعث وارد آمدن صدماتي سخت بر اين ورزش كهن شدند. اين گروه با دار و دسته فرصت طلب خود كه اهل منطق و كلام و آگاهي نبودند آنچنان رعب و وحشتي را به وجود ميآوردند كه مردم نه تنها از آنها بلكه از زورخانهها نيز بيزار شده بودند. برترين رسوم ورزشي زمان خود از ديدگاه نظامي فراتر از تصور ماست. تمام حركات و مهارتهايي كه امروزه ما از اين ورزش ميبينيم و تمام حركات و مهارتهاي حذف شدهي آن كه ما از آن اطلاعي نداريم چنان چالاكي، قدرت و اعتماد به نفس و برتري رزمي و خودباوري و شجاعتي مثال زدني به وجود ميآورد كه درك آن بسيار مشكل است و فقط ميتوان گفت يكي از دلايل اصلي عظمت و شكوه امپراطوري ايران باستان رسوم ورزشي باستاني بوده است و حتي اگر ايرانيان توانستند در زمان شاه عباس صفوي در برابر هجوم امپراطوري عثماني و حملهي پرتغاليها و انگليسيها مقاومت كنند و شكست نخورند قدرت رزمي بود كه از رسوم ورزش باستاني و ورزش چوگان به جاي مانده بود.</FONT>
از نگاه اجتماعي هر قوم، قبيله، فرقه و يا مكتبي و يا دولت و حكومتي براي ايجاد اتحاد، همبستگي و وفاق و ... مراسم و جشنها و بازيهاي ورزشي را بوجود ميآوردند. هر آنچه اين مراسم گسترده، با محتوا و اصيل و ارزشمند و زيباتر باشد باعث افزايش قدرت ملي نظامي سياسي و فرهنگي آن جامعه خواهد بود و ملتهاي ديگر تحت تاثير و نفوذ آن قرار ميگيرند ورزش باستاني امپراطوري ايران باستان هم مراسم و هم جشن و هم بازيهاي ورزشي را به صورت كامل و برتر و در زمان خود به وجود آورده بود.</FONT>
اگر يونان و چين و مصر باستان را از لحاظ فرهنگي، نظامي و سياسي با ايران باستان مورد بررسي قرار دهيم خواهيم ديد كه جايگاه و اعتبار فرهنگي سياسي و نظامي ايران بسيار بالاتر از آنها بوده است در آن زمان يونانيها مراسم ورزشي جنائي مرگ گلادياتورها را انجام ميدادند يعني در استاديومهاي بزرگ در حضور هزاران نفر بردهها را به جان هم ميانداختند تا يكديگر را بكشند و يا حيوانات بسيار وحشي و خطرناك مانند شير پلنگ، ببر و ... را به جان گلادياتورها ميانداختند و از مرگ آنها لذت ميبردند و مسرور ميگشتند و شادي ميكردند.</FONT>
چينيها نيز جشنها و كارناوالهاي اژدها را در شهرهاي خود به راه ميانداختند و مصر باستان نيز بيشتر جشنهاي بزمي و خاص خود را انجام ميدادند كه هيچ كدام از اين مراسم قابليت رقابت با مراسم فرهنگي ورزشي ايران باستان را نداشتهاند. مراسم ورزشي ملي ايران باستان كه به صورت همگاني و براي عموم آزاد بود و تمام مردم از هر گروه و قشري ميتوانستند در آن شركت كنند. </FONT>
كلام آخر: انديشههايي كه توانسته بود در آن زمان چيني حركاتي هماهنگ و منظم و بسيار تاثيرگذار در تمام ابعاد ورزشي فرهنگي و سياسي و نظامي كه با آواز و موسيقي و با زيبايي ستودني كه باعث عظمت و شكوه بينظير ملتي شده بود. بسيار ارزشمند و قابل تحسين است و شايد بتوان گفت اين انسانها مهربانترين و آگاهترين و نيكترين و بيرياترين انسانها بودهاند كه توانستهاند به چنين شناخت و معرفتي دست يابند.</FONT>
j.j- عضو برتر
- تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16
رد: ورزش در ايران باستان
چوگان ورزش كهن ايرانيان
خسروا گوي فلك در خم چوگان تو باد // ساحت كون و مكان عرصه ميدان تو باد
ای که بر مه کشی از عنبر سارا چوگان/ / مضطرب حال مگردان من سرگردان را
گفتم از گوی فلک صورت حالی پرسم // گفت آن میکشم اندر خم چوگان که مپرس
شدم فسانه به سرگشتگی که ابروی دوست//کشیده در خم چوگان خویش چون گویم
شدم فسانه به سرگشتگی که ابروی دوست//کشیده در خم چوگان خویش چون گویم
حافظ
گواهاني در دست است كه چوگان را كهنترين بازي ورزشي جهان مي شناسد زيرا بر دست نوشته اي كه زمان نزديك به ۶۰۰ سال پيش از ميلاد مسيح است بازي چوگان ميان ايرانيان و تورانيان را گزارش كرده است. فرهنگستان كامل اسب چاپ انگلستان
اين بازي پرجنبش كه نيمي را اسب و نيم ديگر را سوار به جا مي آورند در نبشته هاي ايراني از كارنامه اردشير بابكان گرفته تا ترانه هاي مردمي و سروده هاي ستارگان آسمان هنر ايران بسيار آمده و چننان جايي در زندگي مردم داشته كه گوينده و سراينده اي كهن يا نوپردازي نبوده كه از گوي و چوگان و ميدان و گوي ربودن سخن نگفته باشد.
براي نخستين بار در كارنامه اردشير بابكان از چوگان نام برده شده و پس از آن تقريبا هيچ يك از شاعران و نويسندگان قديم ايراني را نمي توان يافت كه به ترتيبي سخن از چوگان به ميان نياورده باشد.
چوگان اين ورزش متعلق به ايرانيان در سده هاي اغازين تقويم ميلادي از ايران زمين به چين و ژاپن رفت و از باختر به اسياي كوچك و يونان و پس از آن به هندوستان رفت اما وقتي كشور هندوستان در زمان فرمانروايي مغولها از ايران جدا شد اين رشته در آنجا ادامه يافت و رونق گرفت.
در اوايل قرن ۱۹ اين بازي به دليل بي توجهي به اين ورزش به فراموشي گراييد.
انگليسي ها وقتي كه هندوستان مستعمره آنان شد به اين كشور آمدند و اين ورزش ايراني را ياد گرفتند و شيفته ان شدند و در سال ۱۸۶۲ باشگاه چوگان كلكته اين بازي در سرار هند گسترش يافت . انگليسيها اين رشته را به كشور خود بردند و در سال ۱۸۷۱ نخستين بازي در اين كشور برگزار شد. از اين طريق اين ورزش به آمريكاي شمالي و جنوبي رفت اما كانون مركزي آن هندوستان بود.
در سال ۱۸۸۰ بازيهاي جهاني به نام جام وست چستر اغاز شد كه ۹ دوره از آن برگزار شد و در همين اوان در چهار دوره از بازيهاي المپيك تابستاني نيز بازي چوگان انجام شد.
در سراسر اين دوران ورزش چوگان در ميهن ما به فراموشي سپرده شدتا انكه پس از حكومت ناصرالدين شاه قاجار و تا آغاز دهه ۱۳۵۰ كه جنبشي دوباره براي نو كردن همه رشتههاي سواركاري رخ داد ديگر نامي از آن برده نشد.
اين بازي بر پايه ائين نامه هاي پذيرفته شده جهاني چوگان در ميدان چمني كه اندازه آن ۲۰۰ در ۳۰۰ يارد برابر ۲۷۰ در ۱۸۰ متر است بازي مي شود. در اين بازي قطر گوي كه از چوب يا پلاستيك ساخته شده ۸سانتي متر و وزن آن ۱۴۰ گرم است.
در اين بازي در هر زمان ۴بازيك مي توانند در ميدان بازي كنند كه مي توانند با بازيكن هاي ديگر تيم تعويض شوند.
بازي ها در ۴ يا ۶ بخش زماني كه هريك چوكه ناميده مي شود انجام گرفته و در صورت برابري گلها بازي به چوكه اضافي كشيده مي شود.
بازيكنان سوار بر اسب با چوگان كه از چوب خيزران بسيار خوب در اندازه هاي بزرگ و كوچك متناسب با بلنداي اسب و سوار ساخته شده است گوي را مي رانند تا از دروازه هاي دو سوي ميدان بگذرد.
اسب چوگان بايستي هماهنگ با سواركار و به فرمان او مشتاقانه گوي را دنبال كند و از رو اسبها بايستي آموزشهاي فراوان ديده و كاملا براي اين بازي آزموده باشند.
همچنين گفته شده از مهترزادگان ماه پيکر بدي در خدمتش هفتاد دختر بخوبي هر يکي آرام جاني به زيبايي دلآراي جهاني به خوشبويي به مي خوشتر ز عنبر دهان تنگشان شيرين چو گوهر چو شير ماده آن هفتاد دختر سوي بازي شدند آشوب در سر به چوگان خود چنان چالاک بودند که گوي از چرخ گردون ميربودند در زمان هخامنشيان و ساسانيان چون اين بازي بين ايرانيان رواج داشته در واقع با قدمتي سه هزار ساله و ايرانيان بيشترين استفاده را از اسبهاي شان در جنگها ميبردند، رزمندگان و دلاوران ايراني و اسبهاي آنها قبل از ميدان جنگ در ميدانهاي چوگان آزمايش ميشدند. تنگ چوگان نزديک شهرستان کازرون، از قديميترين ميدانهاي چوگان به شمار ميرود ولي قديميترين آن ميدان نقش جهان اصفهان است و اندازههاي آن امروزه به عنوان استانداردترين ميدان چوگان در جهان شناخته شده است. اين ميدان 900 ساله مشهورترين، قديمي ترين و فعال ترين ميادين چوگان ايران در سالهاي گذشته بوده است.
در هر کجاي دنيا مسابقه رسمي اين رشته برگزار شده، حتي بدون حضور تيم ايران هميشه پرچم سه رنگ ايران مانند پرچم المپيک در اهتزاز بوده است و در تمام دنيا آن را ورزش ايراني ميشناسند. تا چندي پيش در اروپا و آمريکا اين بازي را که امروزه به آن “پولو” ميگويند به نام پارسي آن “چوگان” ناميده ميشد.
سايت زنان گزارشي از چوگان زنان http://www.zanan.co.ir/social/000510.html
به اميد احيا شدن كامل اين ورزش ايران باستان
j.j- عضو برتر
- تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16
رد: ورزش در ايران باستان
من چون خودم عاشق ورزش هاي رزمي (دفاع شخصي)هستم نميدونم از اين ورزشها توي ايران بوده يا نه
j.j- عضو برتر
- تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16
صفحه 1 از 1
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد