بچه های گل گفتمان
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

حجاب

+8
milky-way
کرگدن
dalileh
Gilgamesh
notimportant
Desideria
j.j
rim
12 مشترك

صفحه 2 از 5 الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5  الصفحة التالية

اذهب الى الأسفل

حجاب - صفحة 2 Empty رد: حجاب

پست من طرف j.j 10/7/2007, 02:34

rim نوشته است:نكته ظريف اينجاست: قرار نيست كه چشم آقايان به جاذبه هاي جنسي خانم ها عادت كنند تا ديگر تحريك نشوند. اتفاقاً نظر شارع تا حدي بازار گرمي است تا نهاد خانواده مستحكم تر باشد.اگر مرد ،زيبا رويانِ خوش اندام را هر روز در دسترس داشته باشد قطعاً به زن خود علاقه كمتري خواهد داشت.
زن هم اگر مردان متنوعی در اختیار داشته باشه قطعا نسبت به زندگی علاقه مندی نشون نخواهد داد دقیقا چیزی که در کشور های توسعه یافته اتفاق افتاده و در فیلم ها شو نمودارش رو می بینیم بی بنیادی خانواده و هرج و مرج و بی بندباری و عدم پایبندی به اساس خانواده flower
j.j
j.j
عضو برتر

ذكر تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

حجاب - صفحة 2 Empty رد: حجاب

پست من طرف j.j 10/7/2007, 03:39

rim نوشته است:به نظر من اگر در اروپا چادر جلب توجه مي كنه ، بايد از پوشش ديگري استفاده كرد كه همان شرايط حجاب را داشته باشه.چون نظر اسلام محدود كردن فعاليت اجتماعي زنان نيست.
ضمناً نظر شخصي من اينه كه چادر پوشش خوبي نيست و دست و پا گير است . علاوه براين اگر همرا با مانتو نباشه غير مطمئن هم هست.
به نظر من چادر در اروپا هیچ جلب توجهی نمی کنه اصلا مردم اون جا به پوشش افراد کاری ندارند که چه کسی از چه پوششی استفاده می کنه فقط از جهت سیاسی هست که به نوع حجاب گیر میدن flower
و خیلی از افراد هستند که دوست دارند چادر رو با مانتو و یا بی مانتو استفاده کنند و یا خیلی ها هستند که اصلا چادر رو دوست ندارند موضوع اینه که باید به نوعی پوشش در جامعه وجود داشته باشه تا از دید نگاه های هرز مصون بمونه flower
j.j
j.j
عضو برتر

ذكر تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

حجاب - صفحة 2 Empty رد: حجاب

پست من طرف Desideria 10/7/2007, 16:35

j.j نوشته است:[باعث تحریک جنسی اونا که نمیشه flower
اگه عرف جهانی باشه اونوقت ایراد نداره khejalat البته آقایون بدشون نمیاد که خانوما جنگل و بنگول بیان بیرون Razz
از کجا انقدر مطمئنید ؟؟
شاید باعث تحریک اونا بشه که چه نوع تیپ و هیکلی اون زیره ؟ یه اگه روبند داشته باشه اونو یه پری آسمونی تصور کنند Very Happy
Desideria
Desideria
مدیر
مدیر

انثى تعداد پستها : 800
Age : 41
Registration date : 2007-04-12

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

حجاب - صفحة 2 Empty رد: حجاب

پست من طرف j.j 11/7/2007, 00:24

Desideria نوشته است:
j.j نوشته است:[باعث تحریک جنسی اونا که نمیشه flower
اگه عرف جهانی باشه اونوقت ایراد نداره khejalat البته آقایون بدشون نمیاد که خانوما جنگل و بنگول بیان بیرون Razz
از کجا انقدر مطمئنید ؟؟
شاید باعث تحریک اونا بشه که چه نوع تیپ و هیکلی اون زیره ؟ یه اگه روبند داشته باشه اونو یه پری آسمونی تصور کنند Very Happy
از اونجایی که انسان با دیدن بدن عریان یا دیدن برجستگی های یک زن تحریک میشه نه با دیدن چادر یا مانتو khejalat
j.j
j.j
عضو برتر

ذكر تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

حجاب - صفحة 2 Empty رد: حجاب

پست من طرف rim 11/7/2007, 06:52

Desideria نوشته است:
j.j نوشته است:[باعث تحریک جنسی اونا که نمیشه flower
اگه عرف جهانی باشه اونوقت ایراد نداره khejalat البته آقایون بدشون نمیاد که خانوما جنگل و بنگول بیان بیرون Razz
از کجا انقدر مطمئنید ؟؟
شاید باعث تحریک اونا بشه که چه نوع تیپ و هیکلی اون زیره ؟ یه اگه روبند داشته باشه اونو یه پری آسمونی تصور کنند Very Happy
دو مسأله هست كه مي خواهيم بين آنها تعادل برقرار كنيم:
1- سوء استفاده جنسي در اجتماع نداشته باشيم.
2- زنان از اجتماع محروم نشوند.
بهترين راه حل پوششي است كه حدالامكان جاذبه هاي زن را بپوشاند و از طرف ديگر زن را محدود نكند. با اين كه صورت زن از زيبايي ها است ، ولي چون پوشانيدن آن ارتباط اجتماعي را مختل مي كند جزو حجاب نيست.
rim
rim
عضو

ذكر تعداد پستها : 31
Registration date : 2007-07-02

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

حجاب - صفحة 2 Empty رد: حجاب

پست من طرف Desideria 11/7/2007, 14:43

j.j نوشته است:
از اونجایی که انسان با دیدن بدن عریان یا دیدن برجستگی های یک زن تحریک میشه نه با دیدن چادر یا مانتو khejalat

اما من مردی رو میشناسم که حتی با دیدن بانوان چادری ......................Embarassed

این برمیگرده به ذات آدما
به نظر من چون ما نمیتونیم در برخوردای اول بفهمیم مرد طرف مقابلمون با جنبه س یا نه خدا یه همچین حجابی رو در نظر گرفته
Desideria
Desideria
مدیر
مدیر

انثى تعداد پستها : 800
Age : 41
Registration date : 2007-04-12

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

حجاب - صفحة 2 Empty رد: حجاب

پست من طرف j.j 14/7/2007, 03:25

خب این هم حتما دلیل مناسبی هست flower
j.j
j.j
عضو برتر

ذكر تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

حجاب - صفحة 2 Empty رد: حجاب

پست من طرف Gilgamesh 14/7/2007, 17:07

به نظر من حجاب خودش یک توهین بزرگ به مردها (بله مردها) است

Gilgamesh
عضو

ذكر تعداد پستها : 9
Registration date : 2007-07-14

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

حجاب - صفحة 2 Empty رد: حجاب

پست من طرف Desideria 15/7/2007, 03:25

Gilgamesh نوشته است:به نظر من حجاب خودش یک توهین بزرگ به مردها (بله مردها) است
flower گیلگمش عزیز خوش اومدی
منتظر بحثای خوبت هستم flower
Desideria
Desideria
مدیر
مدیر

انثى تعداد پستها : 800
Age : 41
Registration date : 2007-04-12

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

حجاب - صفحة 2 Empty رد: حجاب

پست من طرف j.j 15/7/2007, 04:45

Gilgamesh نوشته است:به نظر من حجاب خودش یک توهین بزرگ به مردها (بله مردها) است
اینو خوب اومدی من دارمت khejalat
j.j
j.j
عضو برتر

ذكر تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

حجاب - صفحة 2 Empty رد: حجاب

پست من طرف Desideria 15/7/2007, 17:48

khejalat جواد
دوست دارم نظرتو بدونم بدون اینکه هی بگی : دارمت . موافقم ....
Desideria
Desideria
مدیر
مدیر

انثى تعداد پستها : 800
Age : 41
Registration date : 2007-04-12

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

حجاب - صفحة 2 Empty رد: حجاب

پست من طرف j.j 17/7/2007, 10:13

هیعععععععععععع Mad مگه نظرم رو نگفتم ؟ Razz
j.j
j.j
عضو برتر

ذكر تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

حجاب - صفحة 2 Empty رد: حجاب

پست من طرف rim 21/7/2007, 04:52

Desideria نوشته است:
j.j نوشته است:
از اونجایی که انسان با دیدن بدن عریان یا دیدن برجستگی های یک زن تحریک میشه نه با دیدن چادر یا مانتو khejalat

اما من مردی رو میشناسم که حتی با دیدن بانوان چادری ......................Embarassed

این برمیگرده به ذات آدما
به نظر من چون ما نمیتونیم در برخوردای اول بفهمیم مرد طرف مقابلمون با جنبه س یا نه خدا یه همچین حجابی رو در نظر گرفته
بله قطعاً چنين افرادي وجود دارند ولي ملاك اكثريت است
rim
rim
عضو

ذكر تعداد پستها : 31
Registration date : 2007-07-02

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

حجاب - صفحة 2 Empty رد: حجاب

پست من طرف rim 21/7/2007, 04:54

Gilgamesh نوشته است:به نظر من حجاب خودش یک توهین بزرگ به مردها (بله مردها) است
چرا داداش من ؟boxing
rim
rim
عضو

ذكر تعداد پستها : 31
Registration date : 2007-07-02

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

حجاب - صفحة 2 Empty رد: حجاب

پست من طرف j.j 21/7/2007, 05:25

rim نوشته است:
Desideria نوشته است:
j.j نوشته است:
از اونجایی که انسان با دیدن بدن عریان یا دیدن برجستگی های یک زن تحریک میشه نه با دیدن چادر یا مانتو khejalat

اما من مردی رو میشناسم که حتی با دیدن بانوان چادری ......................Embarassed

این برمیگرده به ذات آدما
به نظر من چون ما نمیتونیم در برخوردای اول بفهمیم مرد طرف مقابلمون با جنبه س یا نه خدا یه همچین حجابی رو در نظر گرفته
بله قطعاً چنين افرادي وجود دارند ولي ملاك اكثريت است
اینطوری اگه باشه یه چادر رو چوب لباسی هم باید این مرد رو تحریک کنه khejalat
j.j
j.j
عضو برتر

ذكر تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

حجاب - صفحة 2 Empty رد: حجاب

پست من طرف rim 22/7/2007, 06:50

j.j نوشته است:
rim نوشته است:
Desideria نوشته است:
j.j نوشته است:
از اونجایی که انسان با دیدن بدن عریان یا دیدن برجستگی های یک زن تحریک میشه نه با دیدن چادر یا مانتو khejalat

اما من مردی رو میشناسم که حتی با دیدن بانوان چادری ......................Embarassed

این برمیگرده به ذات آدما
به نظر من چون ما نمیتونیم در برخوردای اول بفهمیم مرد طرف مقابلمون با جنبه س یا نه خدا یه همچین حجابی رو در نظر گرفته
بله قطعاً چنين افرادي وجود دارند ولي ملاك اكثريت است
اینطوری اگه باشه یه چادر رو چوب لباسی هم باید این مرد رو تحریک کنه khejalat
بسته به تصوري كه فرد دارد اين هم امكان دارد.
rim
rim
عضو

ذكر تعداد پستها : 31
Registration date : 2007-07-02

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

حجاب - صفحة 2 Empty رد: حجاب

پست من طرف j.j 22/7/2007, 07:27

پس چادر و چوب لباسی هردو باید به تعزیرات معرفی بشن khejalat
j.j
j.j
عضو برتر

ذكر تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

حجاب - صفحة 2 Empty رد: حجاب

پست من طرف j.j 22/7/2007, 08:00






تاریخچه حجاب وعفاف درادیان واقوام گذشته


حجاب - صفحة 2 13





بنابر گواهی متون تاریخی ، دراكثر قریب به اتفاق ملت ها وآیین های جهان، حجاب دربین زنان معمول بوده است ؛ هرچند درطول تاریخ ،فراز ونشیب های زیادی راطی كرده وگاهی با اعمال سلیقه حاكمان ،تشدید یا تخفیف یافته است ، ولی هیچگاه بطور كامل ازبین نرفته است . مورخان به ندرت ازاقوام بدوی كه زنانشان دارای پوشش مناسب نبوده ویا به صورت برهنه دراجتماع ظاهر می شدند ،یاد می كنند.



دانشمندان ، تاریخ حجاب وپوشش زن رابه دوران ما قبل ازتاریخ وعصر حجر نسبت می دهند ، كتاب « زن درآینه تاریخ » پس از طرح مفصل علل وعوامل تاریخی حجاب ، می نویسد : باتوجه به علل ذكر شده وبررسی آثارونقوش به دست آمده ،پیدایش حجاب به دوران پیش ازمذاهب مربوط می شود، وبه این دلایل ، عقیده عده ای كه می گویند « مذهب » موجد حجاب می باشد، صحت ندارد، ولی باید پذیرفت كه دردگرگونی و تكمیل آن بسیار موثر بوده است .1





1- پوشش زن دریونان وروم باستان:

دایره المعارف لاروس درباره پوشش زنان یونان باستان می گوید: زنان یونانی در دوره های گذشته ، صورت واندامشان را تا روی پا می پوشاندند. این پوشش كه شفاف وبسیار زیبا بود، درجزایر كورس وامرجوس ودیگر جزایر ساخته می شد. زنان فنیقی نیز دارای پوششی قرمز بودند. سخن درباره حجاب ، در لابلای كلمات قدیمی ترین مولفین یونانی نیزبه چشم می خورد، حتی « بنیلوب » ( همسر پادشاه « عولیس » فرمانروای ایتاك ) نیز با حجاب بوده است . زنان شهر « ثیب » دارای حجاب خاصی بوده اند، بدین صورت كه حتی صورتشان رانیزبا پارچه می پوشاندند. این پارچه دارای دو منفذ بود كه جلوی چشمان قرار می گرفت تا بتوانند ببینند. در « اسپارته » دختران تا موقع ازدواج آزاد بودند، ولی بعد از ازدواج خود را ازچشم مردان می پوشاندند. نقش هایی كه برجای مانده ، حكایت می كند كه زنان سررا می پوشانده ، ولی صورت هایشان بازبوده است ، ووقتی به بازارمی رفتند ، برآنان واجب بوده است كه صورت هایشان را بپوشانند ، خواه باكره و خواه دارای همسر باشند. حجاب در بین زنان سیبری وساكنان آسیای صغیر وزنان شهرماد ( وفارس وعرب) نیزوجود داشته است. زنان رومانی ازحجاب شدیدتری برخوردار بوده اند، به طوری كه وقتی ازخانه خارج می شدند، با چادری بلند تمام بدن را تا روی پاها می پوشاندند وچیزی ازبرآمدگی های بدن مشخص نمی شد. 2



یكی از تاریخ نویسان غربی نیزشواهد زیادی دال بروجود حجاب دربین زنان یونان وروم باستان آورده است. او درباره « الهه عفت » كه یكی ازخدایان یونان باستان است، می گوید : « آرتمیس » ، الهه عفت است و عالی ترین نمونه ( والگو برای) دختران جوان به شمار می آید. دارای بدنی نیرومند و ورزیده وچابك وبه زیور عفت وتقوا آراسته است. 3



همچنین درباره مردم یكی ازقبائلی كه نهصد سال قبل ازمیلاد زندگی می كرده اند، آمده است: « بالاتر ازارمیان ودركنار دریای سیاه ، « سكاها» بیابانگردی می كردند. آنها مردم وحشی و درشت اندام قبائل جنگی نیمه مغول و نیمه اروپایی بسیار نیرومندی بودند كه در ارابه به سرمی بردند وزنان خود راسخت در پرده نگاه می داشتند.4



این مورخ درجای دیگر می گوید: « زنان فقط درصورتی می توانند خویشان ودوستان خود راملاقات كنند ودرجشن های مذهبی و تماشاخانه ها حضور یابند كه كاملا درحجاب باشند.5



همچنین ازقول یكی ازفلاسفه یونان باستان ، درباره شدت پوشش زن، نقل می كند : نام یك زن پاك دامن را نیز چون شخص او باید درخانه پنهان داشت. 6

j.j
j.j
عضو برتر

ذكر تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

حجاب - صفحة 2 Empty رد: حجاب

پست من طرف j.j 22/7/2007, 08:03

2- پوشش زن درایران باستان:

درمورد پوشش زنان ایران باستان ،مطالب زیادی درتاریخ وجود دارد . ویل دورانت درباره پوشش زنان ایران باستان واین كه حجاب بسیار سختی دربین آنان رایج بوده است، می گوید : « زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند كه جز درتخت روان روپوش دارازخانه بیرون بیایند. هرگز به آنان اجازه داده نمی شد كه آشكارا با مردان آمیزش ( اختلاط) كنند. زنان شوهردارحق نداشتند هیچ مردی را ،ولو پدر یا برادرشان باشد، ببینند . در نقش هایی كه درایران باستان برجای مانده ، هیچ صورت زن دیده نمی شود ونامی از ایشان به نظر نمی رسد. 7



ازدایراه المعارف لاروس نیزبه دست می آید كه حجاب دربین مادها وپارس ها وجود داشته است. 8 همچنین درتفسیر اثنی عشری 9 آمده است : « تاریخ نشان می دهد كه حجاب در فرس قدیم وجود داشته است.» دركیش « مازدیسنی » نامه شت مهاباد ،آیه 90 گوید : زن خواهید و جفت گیرید وهم خوابه دیگری را نبینید و براو منگرید و با او میامیزید.»



نصوصی كه بیانگر حجاب زنان ایران باستان است، نشان می دهد كه زنان دردوره های مختلفی چون دوره مادها، پارسی ها ( هخامنشیان ) ، اشكانیان و سامانیان دارای حجاب وپوشش بوده اند، كه به چند نمونه آن اشاره می شود :

دوره مادها:

دركتاب « پوشاك باستانی ایرانیان » آمده : « اصلی كه باید درنظر داشت ، این است كه طبق نقوش برجسته و مجسمه های ماقبل میلاد، پوشاك زنان آن دوره ( مادها ) ازلحاظ شكل ( باكمی تفاوت ) با پوشاك مردان یكسان است. 10



وی درادامه برای توضیح نقوش برجای مانده می نویسد : « مرد وزن به واسطه اختلافی كه میان پوشش سرشان وجود دارد، ازهم تمیز داده می شوند . به نظر می رسد كه زنان پوششی نیز روی سرخود گذارده اند واز زیر آن گیسوهای بلندشان نمایان است.» 11



دوره پارسی ها ( هخامنشیان ):

پارسی ها به وسیله كوروش ، دولت ماد را از میان برداشته وسلسله هخامنشی را تاسیس كردند . آنها ازنظر لباس همانند مادها بودند . درمورد پوشاك خاص زنان این دوره آمده است : « ازروی برخی نقوش مانده ازآن زمان ، به زنان بومی برمی خوریم كه پوششی جالب دارند. پیراهن آنان پوششی ساده وبلند یا دارای راسته چین و آستین كوتاه است . به زنان دیگر آن دوره نیز برمی خوریم كه ازپهلو به اسب سوارند . اینان چادری مستطیل برروی همه لباس خود افكنده ودرزیر آن ، یك پیراهن بادامن بلند ودرزیر آن نیز ،پیراهن بلند دیگری تا به مچ پا نمایان است. » 12



دوره اشكانیان:

دراین دوره نیز هماهنند گذشته ، حجاب زنان ایرانی كامل بوده است . دراین باره چنین می خوانیم : « لباس زنان اشكانی پیراهنی بلند تا روی زمین ، گشاد ، پرچین ، آستین دار و یقه راست بوده است . پیراهن دیگری داشته اند كه روی اولی می پوشیدند وقد این یكی نسبت به اولی كوتاه و ضمنا یقه باز بوده است . روی این دو پیراهن چادری سرمی كردند .» 13



درجای دیگر آمده است : « چادر زنان اشكانی به رنگ های شاد و ارغوانی ویا سفید بوده است. گوشه چادر درزیر یك تخته فلزی بیضی منقوش یا دكمه كه به وسیله زنجیری به گردن افكنده شده ، بند است . این چادر به نحوی روی سر می افتاده كه عمامه ( نوعی كلاه زنانه ) را درقسمت عقب و پهلوها می پوشانیده است . »14



دركتاب «پارتیان» نیزآمده است : « زنان عهد اشكانی قبایی تا زانو برتن می كردند ، با شنلی كه برافكنده می شد ونیز نقابی داشتند كه معمولا به پس سرمی آویختند.»



دوره ساسانیان:

دراین دوره اردشیر پسر ، بابك با استفاده از ضعف اشكانیان ، سلسله ساسانیان را بنیان نهاد ودین زرتشت را دین رسمی كشور قرار داد. اوستا را ترجمه و آتشكده های ویران را بازسازی نمود . زنان دراین دوره كه احكام دینی زرتشتیان دركشور اعمال می شده است ، همچنان دارای حجاب كامل بودند . درمورد پوشاك زنان چنین آمده است : « چادر كه از دوره های پیش مورد استفاده بانوان ایران بوده است ، دراین دوره نیز به صورت مختلف مورد استعمال داشته است . » 15



حجاب زنان در این دوره چنان اهمیتی داشت كه « حتی لباس هنرپیشگان زن، مانند لباس های بلند سایر بانوان ، تا پشت پاكشیده شده است .» 16



برای اثبات توجه زنان دراین دوره به حجاب ، كافی است این نقل تاریخی را ازمنابع اسلامی مرور كنیم : هنگامی كه سه تن از دختران كسری ، پادشاه ساسانی ، را با ثروت فراوانی ازاموال ، برای عمر آوردند ، شاهزادگان ایرانی رادربرابر عمر درحالی كه با پوشش ونقاب ، خود را پوشانده بودند ، ایستاندند، خلیفه دستورداد، با آوازی بلند برآنان فریاد كشند كه : پوشش ازچهره برگیرید تا مسلمانان آنها را ببینند وخریداران پول بیشتری به پای آنها بریزند . دوشیزگان ایرانی ازبرهنه كردن صورت خودداری كردند و مشت برسینه نماینده عمرزدند وآنان راازخود دور ساختند . خلیفه خشمناك شد و خواست با تازیانه آنان رابیازارد، درحالیكه شاهزادگان ایرانی می گریستند . حضرت علی ( علیه السلام ) به عمر فرمودند : دررفتارت مدارا كن ؛ ازپیغمیر خدا صلی الله علیه وآله شنیدم كه می فرمود : « بزرگ و شریف هرقومی را كه خوار وفقیر شده ، گرامی بدارید » عمر پس ازشنیدن فرمایش حضرت علی ( علیه السلام ) آتش خشمش فرو نشست . سپس حضرت اضافه كرد : « با دختران ملوك نباید معامله دختران بازاری ( كنیزان ) کرد
j.j
j.j
عضو برتر

ذكر تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

حجاب - صفحة 2 Empty رد: حجاب

پست من طرف j.j 22/7/2007, 08:08

3- پوشش زن در ادیان بزرگ الهی

حجاب در شریعت حضرت ابراهیم ( علیه السلام ):

درآئین مقدس حضرت ابراهیم ( علیه السلام ) مساله پوشش زنان ، حائز اهمیت بوده است . دركتاب تورات چنین می خوانیم : « رفقه »چشمان خود را بلند كرده واسحاق را دید واز شتر خود فرود آمد ، زیرا ازخادم پرسید : این مرد كیست كه درصحرا به استقبال ما می آید ؟ خادم گفت : آقای من است . پس برقع خود را گرفته ، خود را پوشانید .» 18



ازاین بیان روشن می شود كه پوشش زن در مقابل نامحرم در شریعت حضرت ابراهیم ( علیه السلام وجود داشته است ؛ زیرا « رفقه » در مقابل اسحاق كه به او نامحرم بود ، ازشتر پیاده شدو خود را پوشاند تا چشم اسحاق به او نیفتد .



حجاب درآیین یهود:

دراصول اخلاقی « تلمود » كه یكی از كتاب های مهم دینی و درحقیقت فقه مدون و آیین نامه زندگی یهودیان است ، آمده : « اگرزنی به نقض قانون یهود می پرداخت، چنانچه مثلا بی آنكه چیزی برسر داشت به میان مردم می رفت ویا در شارع عام نخ می رشت یا با هرسنخی ازمردان درد دل می كرد یا صدایش آنقدر بلند بود كه چون درخانه اش تكلم می نمود ، همسایگانش می توانستند سخنان او را بشنوند ، درآن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه اوراطلاق دهد . » 19



حجاب درآیین مسحیت:

در كتاب انجیل آمده است : پولس دررساله خودبه قدنتیان تصریح می كند :

« اما می خواهم شما بدانید كه سرهرمرد ، مسیح است و سرزن ، مرد وسر مسیح ، خدا. هرمردی كه سرپوشیده دعا یا نبوت كند سر خود رارسوا می نماید . اما هرزنی كه سربرهنه دعا كند ، سرخود را رسوا می سازد ؛ زیرا این چنان است كه تراشیده شود. زیرا اگر زن نمی پوشد ، موی را نیز ببرد واگر زن را موی بریدن یا تراشیدن قبیح است ، باید بپوشد ؛ زیرا كه مرد اززن نیست ، بلكه زن ازمرد است و نیز مرد اززن نیست ، بلكه زن ازمرد است ونیز مرد به جهت زن آفریده نشده ، بلكه زن برای مرد . ازاین جهت زن می باید عزتی برسرداشته باشد ، به سبب فرشتگان ... دردل خود انصاف دهید آیا شایسته است كه زن نا پوشیده نزد خدا دعا كند.» 20 پس در جایی كه برای دعا باید سرزن پوشیده باشد، به هنگام روبه روشدن با نامحرم پوشش سرلازم تر خواهد بود.



ونیز درانجیل ، دررساله پولس ، به تیمو تاوس می گوید : « وهمچنین زنان خود را بیارایند به لباس حیا وپرهیز، نه به زلف ها وطلا و مروارید ورخت گران بها ، بلكه چنان كه زنانی را می شاید كه دعوای دینداری می کنند به اعمال صالحه .21
j.j
j.j
عضو برتر

ذكر تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

حجاب - صفحة 2 Empty رد: حجاب

پست من طرف j.j 22/7/2007, 08:09

2- به نقل ازدایره المعارف القرن العشرین ، 1923

3- ویل دورانت ، تاریخ تمدن ، ص 520

4- همان ، ص 336

5- همان ، ص 340

6- همان

7- همان ، ص 434

8- به نقل ازدایره المعارف القرن العشرین ، 1923

9- تفسیر اثنی عشری ، ج 10 ، ص 490

10- ضیاء پور ، پوشاك باستانی ایرانیان ، ص 51

11- همان ، ص 54

12- همان ، ص 56

13- جلیل ضیاء پور، پوشاك زنان ایرانی ، ص 194

14- همان ، ص 197

15- همان ، ص 114

16- علی سامی ، تمدن ساسانی ، ج 1 ، ص 186

17- السیره الحلبیه ، ج 2 ، ص 234

18- سفرپیدایش، باب 24 ،آیه 64 و 65

19- ویل دورانت ، تاریخ تمدن ، ج 4 ص 461 .

20- باب 11 ،آیه 3 تا 14

21- باب دوم ، آیه 9 تا 11
j.j
j.j
عضو برتر

ذكر تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

حجاب - صفحة 2 Empty رد: حجاب

پست من طرف j.j 22/7/2007, 09:55

پیشینه پوشش

آثار به جا مانده از انسان ها و تمدن های کهن، نشانگر پیشینه ی تاریخی و دیرینه ی پوشش است و به اسلام اختصاص ندارد.سه هزار سال قبل از میلاد، نقاش مصری تصویری کشیده است که دختران، تمام بدن و پسران, نیمه ی پایین بدن خود را پوشانده اند.
چهارده قرن پیش از میلاد در، نقش برجسته ی فرعون مکاریتوس و یک زن و دخترش، هر سه نفر قسمت پایین بدن را پوشانده اند.
نقش برجسته ای که در تل العمارنه (در استان اسیوط مصر) موجود است، مربوط به چهارده قرن پیش از میلاد تصویر ملکه را نشان می دهد که پوشش دارد.
نقش برجسته های معبدهای کارنالوس در موزه ی بریتانیا، کتیبه ی معبد زئوس در موزه ی برلین و مجسمه اونارلس در موزه ی ناپل نشان دهنده پوشش زنان آن دوره می باشد. مجسمه های زنان در این موزه ها از پوشش کامل برخوردارند و پیشینه برخی از آن ها به سه هزار سال پیش از میلاد می رسد.
زنان در یونان، روم، مصرو ایران باستان به ویژه زنان شهرنشین و ثروتمند خود را می پوشاندند و از نظرها دور نگه می داشتند.
در یونان ، زن هنگامی که از خانه بیرون می آمد، بدن و صورت خود را می پوشانید.
زنان آشوری به حجاب بدن و صورت و سر عادت داشتند.
در روم شرقی (بیزانس) حجاب شدیدتری رواج داشت.
در روسیه تا هنگام سلطنت پطرکبیر، حجاب معمول بود.
پوشش در ادیان الهی
در آیین زرتشت، یهودیت، ‌مسیحیت و اسلام ، پوشش زنان، لازم شمرده شده است. احکام دینی ، متن کتاب های مذهبی، آیین و آداب و سیره ی عملی و پیروان ادیان الهی بهترین گواه است.
پوشش در آیین زرتشت
مرکز بعثت آشور زرتشت، ایران بوده است و زنان ایران زمین از زمان مادها که نخستین ساکنان این دیار بودند، پوشش کاملی شامل پیراهن بلند چین دار، شلوار تا مچ پا و چادر و شنلی بلند بر روی لباس ها داشتند. این حجاب در زمان پارس ها (هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان) نیز رایج بوده است.
بنابراین در زمان بعثت و قبل و بعد از آن ، زنان ایرانی از پوشش کامل برخوردار بوده اند...
روش عملی زنان زرتشتی، جامعه ی ویژه ی زرتشتیان ، لزوم پوشاندن موی سر در مراسم عبادی و حرمت نگاه به زنان و پند و اندرزهای دینی، نشانگر تشریح حجاب در آیین زرتشت و بیانگر حد و کیفیت پوشش از دیدگاه آنان است.
با توجه به متون تاریخی در زمان زرتشت، اگر چه زن با آزادی در محیط بیرون از خانه رفت و آمد می کرده و یا همپای مردان به کار می پرداخته است، ولی این امور با حجاب کامل و پرهیز شدید از اختلاط های فسادانگیز همراه بوده است.
پوشش در آیین یهود
در کتاب مقدس تورات و کتاب فقهی تلمود که آیین نامه ی زندگی یهودیان است، به صراحت وجوب پوشش سر از نامحرمان در بیرون از خانه حتی برای گذر از راه مخصوص بین دو خانه، نهی از تشبیه زن به مرد و مرد به زن در پوشش، منع لمس و تماس و اختلاط با زنان بیگانه، پرهیز از آرایش و ناز و غمزه و به صدا در آوردن خلخال های پا که موجب عذاب الهی می گردد، بیان شده است.
«اگر زنی به نقض قانون یهود می پرداخت، مثلاً بی آنکه سر را پوشانده باشد به میان مردم می رفت یا با هر سنخی از مردان درد دل می کرد، یا صدایش آنقدر بلند بود که چون در خانه اش تکلم می نمود همسایگانش می توانستند سخنان او را بشنوند، در آن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه ای او را طلاق دهد.
پوشش در آیین مسیح
مسیحیت نه تنها احکام سخت شریعت یهود در مورد حجاب زنان را استمرار بخشید، بلکه در برخی موارد، آن را تشدید نمود. انجیل نه تنها در مواضع متعدد وجوب پوشش را تذکر داده است، ‌بلکه در برخی آیات خود کوشیده است عفاف درون را پشتوانه ی مستحکم حجاب برون قرار دهد.
در کتاب مقدس مسیحیان، آیاتی درباره ی لزوم عفت و آراستگی زن به وسیله ی حیا، پرهیز از آرایش و زیورآلات، وجوب پوشاندن موی سر به ویژه در مراسم عبادی، داشتن وقار و دوری از نگاه به نامحرم آمده که کیفیت پوششی را که از نظر دینی واجب بوده است، بیان می کند.
سیره عملی زنان مسیحی که بر طبق متون تاریخی در آن، استفاده از خمار، برقع، و چادر در بیرون خانه و هنگام نماز، جز و ارکان اخلاق عیسوی محسوب می شد و اختلاط با مردان حتی در کلیسا ممنوع و آرایش و تزئین در روبندها مردود تلقی می شد، بهترین آیینه ی فرهنگ حجاب در دیانت مسیح می باشد.
کتاب های مصور پوشاک مسیحیان و ارامنه ی کشورمان در گذشته نزدیک نیز که جایگاه والای حجاب و کیفیت آن را در میان زنان مسیحی و ارمنی به تصویر کشیده ، ما را به تاکید دیانت مسیح بر حفظ حجاب واقف می سازد.
«قدر مسلم این است که قبل از اسلام در میان بعضی ملل حجاب وجود داشته است. تا آن جا که من در کتاب های مربوطه خوانده ام در ایران باستان و در میان قوم یهود و احتمالا هند، حجاب وجود داشته و از آنچه در قانون اسلام آمده سخت تر بوده است ، اما در جاهلیت عرب حجاب وجود نداشته است و به وسیله اسلام در عرب پیدا شده است». پوشش در ایران باستان
مطالعه فرهنگ پوشاک مردم ایران در طول تاریخ نشانگر آن است که زنان شریف ایران، حجاب را به عنوان ارزشی والا پاس داشته و به آن افتخار می کرده اند و همگان در مجامع عمومی با پوشش کامل ظاهر می شده اند.
از مطالعه فرهنگ پوشش در دوران مادها و پارسی ها (هخامنشیان) چنین استفاده می شود که زنان در این دوره علاوه بر لباس های بلند نظیر مردان، به جای شنل از چادری استفاده می کردند که سر آنان را می پوشانده است، همچنین لباسشان از تجملات و تزیینات خاص دور بوده و از اختلاط با نامحرمان و حضور در مجامع عمومی به شدت پرهیز می کردند.
در دوره ی اشکانیان نیز دارای حجابی کامل بوده اند، به طوری که لباس زنان پیراهنی بلند و گشاد و آستین دار بوده است و روی آن چادری هم به سر می کرده اند.
فرهنگ پوشش در سایر ملل و تمدن ها
حجاب زنان از عادات قدیمه ی تمدن های بشری بوده است. البته در مقابل وحشی و غیر تمدن حجاب و حتی پوشش زنان وجود نداشته. مسلماً پیدایش حجاب در بدو امر از لحاظ حرمت زنان محترمه بوده و بعداً به تدریج صورت عفاف به خود گرفته و با آداب مذهبی اختلاط یافته است.
زنان یونانی در دوره های گذشته صورت و اندامشان را تا روی پا می پوشاندند. این نوع حجاب (برای پوشاندن صورت) که شفاف و بسیار زیبا بود در جزیره کرس امرجوس و دیگر جزایر ساخته می شد.
زن های فنیقی نیز دارای حجاب های قرمز رنگ بودند. سخن در مورد حجاب در لابه لای کلمات قدیمی ترین مؤلفین یونانی نیز به چشم می خورد, حتی بنیلوب (همسر پادشاه "عولین" فرمانروای جزیره ایتاک) نیز با حجاب بوده است. زنان شهر ثیب دارای حجاب خاص بودند؛ بدین صورت که حتی صورتشان را نیز با پارچه می پوشاندند. این پارچه دارای دو منفذ بود که جلو چشمشان قرار می گرفت تا بتوانند ببینند. در ابرطاءاز موقع ازدواج حجاب را رعایت می کردند. نقش های برجا مانده حکایت می کند که زنان سر را می پوشانده ولی صورت هایشان باز بوده است. ولی وقتی به بازار می رفتند بر آنان واجب بوده است که صورت هایشان را نیز بپوشانند. خواه باکره یا دارای همسر باشند.
حجاب در بین زنان سیبری و ساکنان آسیای صغیر و زنان ماد و (فارس و عرب) وجود داشته است.
بنابراین در عهد باستان، در میان یهودیان، مسیحیان، اعراب، یونانیان، اهالی رم، آلمان، خاور نزدیک و ... پوشش زن به طور کل رعایت می شده است و همه ی زنان سر خود را نیز می پوشانده اند. از نیمه دوم قرن هیجدهم در اروپا آثاری مبنی بر کم شدن تدریجی حجاب به چشم می خورد. ولی حتی تا اواخر قرن نوزدهم پوشاک محلی اکثر قریب به اتفاق اروپاییان،همچنان با پوشیدن سر و لباس بلند همراه بوده است.
پوشش زنان عرب پیش از اسلام
زنان عرب پیش از اسلام پوشش مناسبی نداشتند. از این رو همسران پیامبر (ص) از پیروی آن الگو منع شدند. آیات سوره احزاب بیانگر این نکته مهم می باشد.
برخی مانند ویل دورانت ادعا کرده اند که ارتباط عرب با ایران از موجبات رواج حجاب در قلمرو اسلام شد.
این ادعا صحت ندارد. زیرا اگرچه حجاب در بین اقوام غیرعرب مرسوم بوده است؛ اما حجاب و پوشش زنان عرب از سایر اقوام نشات نگرفته است. حکم قطعی پوشش بانوان و حدود شرعی آن در سال هشتم هجری نازل شده و این زمانی بود که هنوز اسلام از جزیره العرب گسترش نیافته و زنان عرب از آن پیروی می کردند.
از دو سال آخر عمر با برکت رسول خدا (ص) گزارش هایی موجود است که پیامبر (ص) به کسانی که هنوز خود را با وضعیت موجود و حکم پوشش و حجاب، تطبیق نداده بودند تذکر می داد.
بین زمان نزول آیات پوشش بانوان و زمانی که پیامبر (ص) دعوت خود را به ایران و روم فرستاد و از آنان پاسخ مثبت و تعامل خاصی دیده نشد و ارتباطی هم پدید نیامد، تناسبی وجود ندارد. زیرا ارتباط نخستین توسط پیامبر (ص) و به وسیله نامه و یک طرفه انجام شد، اما ارتباط مستقیم که به اثر پذیری بینجامد مربوط به زمان خلیفه دوم می باشد.
بنابراین از مقایسه بین تاریخ نزول آیات پوشش و تشریح حجاب در اسلام و زمان پیدایش ارتباط مسلمانان عرب و دیگر ملل، نادرستی پندار تسری حجاب از سایر اقوام و ملل به اسلام آشکار می شود.
از بررسی های تاریخی نتیجه می گیریم که اصل پوشش، پیش از اسلام بوده است و اسلام فقط حد و مرز آن را مشخص کرده است. به عبارت دیگر ، اسلام این رسم یا عادت را که در برخی جامعه ها به گونه ی شدید یا ضعیف بوده است ، به حد اعتدال و حدود شرعی رسانده و آن را اصلاح و تعدیل کرده و جز و فرایض دین قرار داده است تا ناهنجاری های اجتماعی و خانوادگی را که نتیجه افراط ها و تفریط ها در این زمینه بوده است ، برطرف سازد.
j.j
j.j
عضو برتر

ذكر تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

حجاب - صفحة 2 Empty رد: حجاب

پست من طرف j.j 22/7/2007, 09:57

چکیده
1. حجاب در لغت هم به معنی پوشیده است و هم به معنی پرده ی حاجب، بیشترین کاربرد آن به معنی پرده است.
2. واژه ی حجاب هفت بار در قرآن به کار رفته است اما به معنی پوشش و مصطلح امروزی حجاب نیست.
3. استعمال کلمه ی حجاب در مورد زنان، اصطلاح جدیدی است. در اصطلاح فقهی کلمه ی ستر که به معنی پوشش است به کار رفته است.
4. در سوره نور و سوره احزاب بدون این کلمه حجاب به کار رفته باشد حدود پوشش و آداب معاشرت و تماس های زن و مرد ذکر شده است.
5. آثار به جا مانده از انسان ها و تمدن های کهن، نشانگر پیشینه ی تاریخی و دیرینه ی پوشش است و به اسلام اختصاص ندارد.
6. در ادیان الهی پیش از اسلام (آیین های زرتشت، يهود، مسیحیت) احکام و حدود پوشش بانوان وجود داشته است.
7. در برخی ادیان مقررات و حدود پوشش بیشتر از احکام پوشش اسلامی بوده و در عرف برخی جوامع و پیروان ادیان به صورت افراطی و یا تفریطی با حجاب برخود شده است.
8. زنان عرب پیش از اسلام پوشش مناسبی نداشتند. لذا همسران پیامبر (ص) از پروی آنان منع شدند و آیات سوره ی احزاب الگو و روش نوینی را در پوشش ارایه داد.
9. حجاب مسلمانان از عرف و عادت ساکنان ایران یا روم نشأت نگرفته است و اسلام بعد از دستور و چگونگی پوشش به ایران گسترش یافت و ارتباط مسلمانان با ایران یا روم پس از نزول آیات پوشش بوده است.
10. اسلام رسم عادت یا حکم حجاب را که در جوامع بشری و ادیان الهی به صورت شدید یا ضعیف بوده است به حد اعتدال رساند و آن را جزء فرایض و ضروریات دین قرار داد تا ناهنجاری های اجتماعی و خانوادگی و افراط و تفریط ها را اصلاح و تعدیل نماید.
۱ – لسان العرب، ابن منظور، ج 1 ، ص 298، تاج العروس، ج 1 ، ص 44، اقرب الموارد، ج 1 ، ص 163 ، لغت نامه دهخدا، ج 5 ، ص 7638 ، المنجد، ماده حجب و صحاح جوهری، ج 1 ، ص 107
۲ – شهید مرتضی طهری، مجموعه آثار، ج 19 ، ص 386 و 391
۳– ر.ک : حسن نجفی، جواهرالكلام، ج 8، ص 162 تا 175
۴ – همان، ج 29 ، ص 75 تا 80
۵ – مرتضی مطهری، همان،ج 19 ، 430 تا 431
۶ – المنجد فی الاعلام، ص 423
۷ – همان، ص 419
۸ – مجله پیام یونسکو، اسفند 1369 ، ص 32
۹ – ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج 6 ، تصاوير ضمیمه
۱۰ – علی محمدی آشنایی، حجاب در ادیان الهی، ص ۱۲
۱۱ – ویل دورانت، همان، ج 12 ، ص 30
۱۲– علی محمدی آشنایی، همان، ص 121
۱۳ – همان ، ص 139 ، 140
۱۴– مرتضی مطهری، همان، ج 19 ، ص 385
۱۵ – حجاب در ادیان الهی، علی محمدی آشنایی، ص 74
۱۶– همان
۱۷ جلیل ضیاء پور، پوشاک زنان در ایران، ص 194
۱۸– صدر، حقوق زن در اسلام، ص 56
۱۹– فرید وجدی، دایره المعارف، ج 3 ، ص 335 . ۲۰- ر.ک . براون و اشنایدر، پوشاک اقوام مختلف، برگردان یوسف کیوان شکوهی
۲۱ - سوره احزاب، آیه های 32 و 33
۲۲ – ویل دورانت، همان، ج 4، ص۸۲
j.j
j.j
عضو برتر

ذكر تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

حجاب - صفحة 2 Empty رد: حجاب

پست من طرف Gilgamesh 22/7/2007, 13:31

j.j نوشته است:




تاریخچه حجاب وعفاف درادیان واقوام گذشته


یكی از تاریخ نویسان غربی نیزشواهد زیادی دال بروجود حجاب دربین زنان یونان وروم باستان آورده است. او درباره « الهه عفت » كه یكی ازخدایان یونان باستان است، می گوید : « آرتمیس » ، الهه عفت است و عالی ترین نمونه ( والگو برای) دختران جوان به شمار می آید. دارای بدنی نیرومند و ورزیده وچابك وبه زیور عفت وتقوا آراسته است. 3
یکی می تواند به من بگوید عفت و تقوا چه ربطی به حجاب دارد؟

حجاب - صفحة 2 Goddess%20Artemis%20AT

من که در این آرتمیس حجابی نمی بینم همین طور چادر


همچنین درباره مردم یكی ازقبائلی كه نهصد سال قبل ازمیلاد زندگی می كرده اند، آمده است: « بالاتر ازارمیان ودركنار دریای سیاه ، « سكاها» بیابانگردی می كردند. آنها مردم وحشی و درشت اندام قبائل جنگی نیمه مغول و نیمه اروپایی بسیار نیرومندی بودند كه در ارابه به سرمی بردند وزنان خود راسخت در پرده نگاه می داشتند.4
نویسنده در اینجا اوج بی سوادی خود را نشان داده است
سکاها نه مغول بودند نه اروپایی بلکه شاخه ایرانیانی چادرنشین و بیابانگرد بودند که اغلب با ایرانیان شهرنشین
در حال جنگ بودند و گاهی هم با آنها متحد می شدند
نام سرزمین سیستان که در اصل سکستان بوده از نام آنها گرفته شده است

Gilgamesh
عضو

ذكر تعداد پستها : 9
Registration date : 2007-07-14

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

حجاب - صفحة 2 Empty رد: حجاب

پست من طرف j.j 23/7/2007, 05:29

سکاها
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد.
حجاب - صفحة 2 349px-Scythian_Warriors
طرحی از سربازان سکایی که از روی یک پیاله کشیده شده است.
سَکاها دسته‌ای از مردمان کوچ‌نشین آریایی بودند که محل زندگی آنان از شمال به دشت‌های جنوب سیبری، از جنوب به دریای خزر و دریاچه آرال، از شرق به ترکستان چین و از غرب تا رود دانوب می‌رسید. سکاها مردمانی جنگجو بودند و گهگاه به سرزمین‌های همسایه خود یورش می‌بردند. سکاها از شاخه‌های‌ نژاد هند و اروپایی‌ بودند که‌ همواره‌ در تاریخ‌ قدیم‌ ایران‌ خودنمایی‌ می‌کردند.
سَکَ یا سَکا نامی است که در منابع قدیمی برای سکاهایی که از طرف آسیای میانه با ایرانیان سروکار داشتند، به کار رفته است. سکاها یا سک‌ها در زبان‌های‌ اروپایی‌ به‌ سیت‌ معروف هستند.
saka از شاخه‌های دیگر ایرانی باستان زبان سکایی است. سکاها قومی ایرانی بودند که در بخش شمالی پشته ایران جای داشتند. نام این قوم در زبان فارسی باستان چنان‌که در کتیبه‌های هخامنشی نگاشته شده است، saka و در زبان آشوری ishguza و در زبان یونانی skuthai ثبت شده و همین واژه است که در برخی از زبان‌های اروپایی امروز به گونه‌ی scythe نوشته می‌شود. شگفت این است که نویسندگان ایرانی آن را از روی املا و واگفت اروپایی گاهی اسکیث و گاهی سیت می‌نویسند.
مردمانی که در اروپای شرقی سکنی داشته‌اند، در کتب هرودوت موسوم به سکیث می باشند. این نام از این جهت به این مردمان داده شده بود که سکیث در زبان یونانی به معنای پیاله است و این افراد همیشه پیاله‌ای با خود داشتند.
به دقت معلوم نیست سکاها خود را چگونه می‌نامیدند، اما ظن قوی می‌رود که اسم آنها همان سَکَ یا سَکا یا چیزی نزدیک به آن بوده، چرا که ایرانیان آنها را به این شکل می نامیدند و هرودوت نیز در مورد سکاهای اروپایی گفته که آن‌ها خود را سکُلُت (Scolot) می‌نامند.
تاریخ

حجاب - صفحة 2 320px-Scythia-Parthia_100_BC
سرزمین سرمت و سکاستان در سال ۱۰۰ پ.م.، گستره شاهنشاهی پارت نیز در نقشه نشان داده شده.
سکا‌ها‌ در آغاز به‌ اتفاق‌ اقوام‌ دیگر هند و اروپایی‌ در یک‌ جا می‌زیستند و بعدها به‌ نقاط‌ دیگر مهاجرت‌ کردند. مهاجرت‌ اقوام‌ سکایی در دوران‌ مهاجرت‌های‌ بزرگ‌ هند و اروپایی انجام شد. بعضی‌ از قبایل‌ آریایی‌ از یک‌ سو با سکاهای‌ اروپا و از سوی‌ دیگر با اقوام‌ هندی‌ و ایرانی‌ رابطه‌ی‌ خویشاوندی‌ داشتند، جلگه‌های‌ جنوب روسیه‌ را ترک‌ گفته‌، عده‌ای‌ به‌ طرف‌ کوه‌های اورال‌ و گروهی‌ به‌ سمت‌ سیردریا یا جیحون‌ رفتند. آنها پس‌ از گذشتن‌ از کوه‌های‌ تیانشان‌ وارد سرزمین‌ کاشغر شده‌، از آنجا سراسر ترکستان‌ شرقی‌ و دره‌های‌ کوتچه‌ و قره‌چار و توئن‌ هوانگ‌ را تا کانسور به‌ تصرف‌ درآوردند و با خاک‌ چین‌ همسایه‌ شدند.
پراکنده‌ شدن‌ قوم‌ سیت‌ یا سک‌ در نواحی‌ مزبور در زمره‌ی‌ آخرین‌ جنبش‌ها و مهاجرت‌های‌ قبایل‌ آریایی‌ است‌ که‌ پس‌ از مهاجرت‌ سایر اقوام‌ هند و اروپایی‌ انجام‌ گرفته‌ است‌ و از آنجا که‌ قبایل‌ مزبور بت‌ پرست‌، بدوی‌ و صحرانشین‌ بودند، موجبات‌ مزاحمت‌ دیگر اقوام‌ آریایی‌ از جمله پارسها و مادها را فراهم‌ می‌آوردند. گرچه‌ در اوستا از سکاها سخن‌ نرفته‌ است‌، ولی‌ از آن‌ اقوام‌ آریایی‌ یاد شده‌ که‌ همواره‌ دولت‌های‌ اوستایی‌ نظیر پیشدادیان‌ و کیانیان‌ را مورد فشار و تاخت‌ و تاز قرار می‌دادند. در داستان‌هایی‌ از اوستا که‌ از افراسیاب‌ و تورانیان‌ و ارجاسب‌ و غیره هم‌ سخن‌ رفته‌‌، به‌ قوم‌ سک‌ها نیز اشاره‌ شده‌ است‌. آشوری‌ها برای‌ اولین‌ بار بین سال‌های ۷۵۰-۷۰۰ پیش‌ از میلاد از سکاها سخن‌ رانده‌اند.
در روزگار مادها سکاها بارها به مرزهای ایران تاختند. آنها گاه با آشور هم‌پیمان می‌شدند و زمانی زیر فرمان خود مادها با آشوریان می‌جنگیدند. به دنبال حمله‌ی مجدد آشور به مادها، خشتریته برای پایان دادن به حملات آشور با ماننا و سکاها پیمان دوستی بست و عملاً با آشور وارد جنگ شد. در حدود سال ۶۵۰ پ. م. پادشاهی ماد دولت بزرگی در ردیف ماننا و اورارتو و عیلام بود. بعد از سکاها، کیمری‌ها (یکی دیگر از قبایل صحرانشین شمال قفقاز) به منطقه‌ی شمال غرب ایران حمله کردند و در سر راه خود، دولت اورارتو در غرب دریاچه ارومیه و شرق آناتولی را نابود کردند.
j.j
j.j
عضو برتر

ذكر تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

صفحه 2 از 5 الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5  الصفحة التالية

بازگشت به بالاي صفحه

- مواضيع مماثلة

 
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد