گفتگو با خدا ( ختم قرآن )
+6
oscar
JordaN
ali bamaram
samy_totti
naz khatun
Desideria
10 مشترك
صفحه 3 از 5
صفحه 3 از 5 • 1, 2, 3, 4, 5
رد: گفتگو با خدا ( ختم قرآن )
دعا هاي ماه مبارك رمضان
ابوحمزه ثمالي 1:flower:
Play
Download
ابوحمزه ثمالي 2:flower:
Play
Download
ابوحمزه ثمالي 3:flower:
Play
Download
اللهم ادخل
Play
Download
اللهم الرزقنا توفيق
Play
Download
افتتاح 1:flower:
Play
Download
افتتاح 2 - مقدسي
Play
Download
مجير - حاج منصور
Play
Download
مناجات امام علي 1:flower:
Play
Download
مناجات امام علي 2:flower:
Play
Download
يا علي يا عظيم
Play
Download
دعاي سحر
Play
Download
j.j- عضو برتر
- تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16
رد: گفتگو با خدا ( ختم قرآن )
التماس دعا
بر روي هر گزينه كليك كنيد
امثال القران
1
j.j- عضو برتر
- تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16
رد: گفتگو با خدا ( ختم قرآن )
naz khatun نوشته است:وایییییییییی جیران، یاد بابابزرگم بخیر، خدا رحمتش کنه، بعد اون دیگه هیشکی جیران صدام نکردdr_bozghale نوشته است:
سلام جيران...
ناوارنا يخ؟ سن نه خبر ده؟ياغچي سوز؟
حال پرايد مباركتون خوبه انشالله
خوب من اعتقاد ندارم..ولي وقتي دوستان اعتقاد دارن ديگه حرفي نيست احترام واجب ميشه
لطف دازي عزيزم...منم از ديدنت شديد خوشحالم
نه ما رابطمون صميمي تره با خدا....راحت به هم فحش ميديم...نامردي نميكنه سريع هم جواب ميده
یاشا عزیزیم، ساغ لیخ، شوکر اولسون
ای بدک نیست، فقط حدود یه سال پیش یه کمی چپکی شد، البته چیز مهمی نبودا، یک و نیم میلیون تو گلوش گیر کرده بود، خرجش کردیم خوب شد ، درضمن مبارک هم نیست، اخه مبارکا قرمزن، این سفیده
و احترام شما هم واجب تر
وای یکی این خنده قلقلی رو پیدا کنه بیاره ترکیدم از خنده
روحش شاد باشه
سنه الله؟!!! تبريزي خرج كنه برا ماشينش؟ ميگن اخر زمون شده ها
ارادتمنديم
منم به اون خنده نيازمندم
dr_bozghale- گفتمانی
- تعداد پستها : 51
Registration date : 2007-09-17
رد: گفتگو با خدا ( ختم قرآن )
تو اخرش ياد گرفتي لب حوض جيش نكني عزيزمsamy_totti نوشته است:dr_bozghale نوشته است:باز ماه رمضون اومد بابا من ميمرم از گشنگي هي ميگه هيچي نخور حوري ميدم...با اين همسر من...به من پيرزنم نميتونه بده..حوري جاي خود!
خداوندا ! بارالها ! ماه رمضان را مثل جام جهانی بفرما .
هر سال يکبار در يک کشور !!
الهي امين
یکی به این زبون بسته غذا بده حیونی که نباید روزه بگیره 4 روز دیگه میخوایم قربونیش کنیم
dr_bozghale- گفتمانی
- تعداد پستها : 51
Registration date : 2007-09-17
رد: گفتگو با خدا ( ختم قرآن )
چرا به خانوما هم تلفن رايگان ميدهnaz khatun نوشته است:dr_bozghale نوشته است:باز ماه رمضون اومد بابا من ميمرم از گشنگي هي ميگه هيچي نخور حوري ميدم...با اين همسر من...به من پيرزنم نميتونه بده..حوري جاي خود!
خداوندا ! بارالها ! ماه رمضان را مثل جام جهانی بفرما .
هر سال يکبار در يک کشور !!
الهي امين
باز به شما مردا حوری میده، ما چه خاکی به سرمون بریزیم، نمیدونم
نه دیگه نامردیه، بگو هر 4 سال یکبار، تو یه کشور
dr_bozghale- گفتمانی
- تعداد پستها : 51
Registration date : 2007-09-17
رد: گفتگو با خدا ( ختم قرآن )
اركان دعا
دعا داراي سه ركن اساسي است:
ركن اول
جاذبه بين داعى و مدعو است كه همان حالت دعا و ارتباط معنوى خالق و مخلوق مى باشد. و اين يكى از بزرگ ترين نعمت هايى كه حضرت خداوندى به بندگان خود عطا فرموده ، و همين حال عظيم است كه در روايات نيز مورد تأكيد واقع شده: «آن كس كه دعا را عنايت كرد، اجابت را نيز عنايت نمود»(1) و پيامبر (صلي الله عليه و آله) فرموده است: دعا اسلحه مؤمن است(2) و در نهج البلاغه ، در وصيت حضرت امير عليه السلام به امام حسن عليه السلام مى خوانيم : «پس كليد خزاين خود را در دستان تو قرار داد و به تو اجازه داد كه از او درخواست نمايى . پس هر زمان كه بخواهى مى توانى با دعا درهاى نعمت الهى را به روى خود باز كنى و باران رحمت الهى را بر خود فرود آرى ؟»(3) و امام سجاد عليه السلام مى فرمايد :«سپاس خدايى را كه هرگاه حاجتى داشتم ، او را خواندم و بدون هيچ واسطه اى ، در خلوت سر خود را با او بازگو كردم و او نيز نياز مرا مرتفع ساخت»(4)
پس ، دعا بركت عظيمى است كه حضرت رب متعال - جل و جلاله - به بندگان خود عنايت نموده و گنجينه اى است كه در معرض انتخاب آنان قرار داده است . پس اگر توفيق نصيب كسى گرديد و موفق به دعا شد، غنيمتى پربها يافته است كه شكرانه بسيار مى طلبد؛ بعبارت ديگر دعا با قطع نظر از اجابت آن و نتايج فوق العاده اى كه بر آن مترتب است، خود فضيلتى بس بزرگ به شمار مى آيد (5) كه خداوند متعال به بندگانش عطا فرموده است.
دعا با قطع نظر از اجابت آن و نتايج فوق العاده اى كه بر آن مترتب است، خود فضيلتى بس بزرگ به شمار مى آيد كه خداوند متعال به بندگانش عطا فرموده است.
j.j- عضو برتر
- تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16
رد: گفتگو با خدا ( ختم قرآن )
ركن دوم
شخص داعى است كه بايد اين حالت در او يافت شود؛ يعنى دعا كننده بايد به راستى خواهان و طالب باشد، زيرا همان طور كه در مباحث قبل گفته شد، بايد زبان سر، ترجمان زبان دل باشد و لذا قلب لاهى (بازيگر) و ساهى (غافل ) نمى تواند داعى باشد. ولذا بايد مراعات چند شرط بر او لازم است:
1- عبوديت: شرط اول آن است كه مقام عبوديت و بندگى و به ديگر بيان نياز دائمى خود را نسبت به خالق خود بشناسد؛ يعنى به مقام خود واقف باشد و بداند كه فقير مطلق است و غنى مطلق تنها او است و امام سجاد (عليه السلام) ميفرمايند : كيف يستغنى العبد عن ربه ؟... سيدى لم ازدد اليك الا فقرا و لم تزدد عنى الاغنى .
شخص داعى است كه بايد اين حالت در او يافت شود؛ يعنى دعا كننده بايد به راستى خواهان و طالب باشد، زيرا همان طور كه در مباحث قبل گفته شد، بايد زبان سر، ترجمان زبان دل باشد و لذا قلب لاهى (بازيگر) و ساهى (غافل ) نمى تواند داعى باشد. ولذا بايد مراعات چند شرط بر او لازم است:
1- عبوديت: شرط اول آن است كه مقام عبوديت و بندگى و به ديگر بيان نياز دائمى خود را نسبت به خالق خود بشناسد؛ يعنى به مقام خود واقف باشد و بداند كه فقير مطلق است و غنى مطلق تنها او است و امام سجاد (عليه السلام) ميفرمايند : كيف يستغنى العبد عن ربه ؟... سيدى لم ازدد اليك الا فقرا و لم تزدد عنى الاغنى .
j.j- عضو برتر
- تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16
رد: گفتگو با خدا ( ختم قرآن )
- باور به قدرت الهى : شرط دوم اين است كه بنده خداى خود را به وصف غنى مطلق بشناسد و بداند كه او بر جميع مكنونات قلبى آگاه و در بر آوردن حاجات تواناست و هيچ چيز در برابر قدرتش مانع نخواهد بود.
امام سجاد عليه السلام در طلب حاجت از خداى متعال عرض مى كند :
«خود را به بى نيازى از آفريدگانت ستوده اى و به بى نيازى از آن ها شايسته اى ، و آنان را به احتياج و تنگدستى نسبت داده اى و ايشان احتياج به تو را سزاوارند. پس هر كس چاره نيازمندى خود را از درگاه تو بطلبد و بر طرف كردن احتياج خويش را از تو بخواهد، حاجت خود را در جايگاهش خواسته و براى رسيدن به مطلوب خويش از راهش درآمده است .و در ادامه ميفرمايد: « و كجا فقير و بينوايى براى رفع گرفتارى به كسى مانند خود روى مى آورد؟»(6)
امام سجاد عليه السلام در طلب حاجت از خداى متعال عرض مى كند :
«خود را به بى نيازى از آفريدگانت ستوده اى و به بى نيازى از آن ها شايسته اى ، و آنان را به احتياج و تنگدستى نسبت داده اى و ايشان احتياج به تو را سزاوارند. پس هر كس چاره نيازمندى خود را از درگاه تو بطلبد و بر طرف كردن احتياج خويش را از تو بخواهد، حاجت خود را در جايگاهش خواسته و براى رسيدن به مطلوب خويش از راهش درآمده است .و در ادامه ميفرمايد: « و كجا فقير و بينوايى براى رفع گرفتارى به كسى مانند خود روى مى آورد؟»(6)
j.j- عضو برتر
- تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16
رد: گفتگو با خدا ( ختم قرآن )
3- توجه به قرب الهى : شرط سوم آن كه بنده بداند خداى تعالى از همه كس به او نزديك تر است ، زيرا فرموده است : و اذا سألك عبادى عنى فانى قريب(7) ، و نحن أقرب اليه من حبل الوريد(، ان الله يحول بين المرء و قلبه(9) .
ميان عاشق و معشوق هيچ حائل نيست تو خود حجاب خودى حافظ! از ميان برخيز
شناخت انسان از خداى عزوجل ، در نحوه دعا و حال او اثر فراوان دارد و در اجابت دعا و سرعت آن نيز مؤ ثر است
ميان عاشق و معشوق هيچ حائل نيست تو خود حجاب خودى حافظ! از ميان برخيز
شناخت انسان از خداى عزوجل ، در نحوه دعا و حال او اثر فراوان دارد و در اجابت دعا و سرعت آن نيز مؤ ثر است
j.j- عضو برتر
- تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16
رد: گفتگو با خدا ( ختم قرآن )
4- اخلاص : شرط چهارم آن كه بنده در دعا اخلاص داشته باشد؛ يعنى فقط خدا را بخواند و كس ديگرى را شريك او قرار ندهد : فادعوا الله مخلصين له الدين(10) امام سجاد عليه السلام از خداوند مى خواهد : و اجعلنى ممن يدعوك مخلصا فى الرخاء دعاء المخلصين المضطرين لك فى الدعاء(11) در جاى ديگر عرضه مى دارد : اللهم انى اخلصت بانقطاعى اليك ، و اقلبت بكلى عليك و صرفت وجهى عمن يحتاج الى رفدك ، و قلبت مسألتى عمن لم يستغن عن فضلك . و رايت ان طلب المحتاج الى المحتاج سفه من رايه و ضله من عقله (12)
رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم در خطبه شعبانيه به مناسبت ماه مبارك رمضان فرمودند: فاسئلوا الله ربكم بنيات صادقه و قلوب طاهره .
رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم در خطبه شعبانيه به مناسبت ماه مبارك رمضان فرمودند: فاسئلوا الله ربكم بنيات صادقه و قلوب طاهره .
j.j- عضو برتر
- تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16
رد: گفتگو با خدا ( ختم قرآن )
5- طلب حقيقى : شرط پنجم آن كه داعى طلب حقيقى نسبت به خواسته خود داشته باشد؛ نه آن چنان كه امرى را طلب كند، ولى آن گاه كه مطلوبش نصيب او شد، از آن بيزارى جويد. چنين شخصى در حقيقت سؤ ال از چيزى كرده كه آن را نمى خواهد.
6- ادب دعا : شرط ششم آن كه ادب در دعا داشته باشد و با كمال خضوع و رعايت تمام جوانب بندگى ، دست به دعا بردارد. به ديگر بيان ، بهترين ادب عبوديت ، خود را ناديدن و به قصور و تقصير اعتراف داشتن است ؛ چنان كه روش انبيا و ائمه عليهم السلام چنين بوده است
6- ادب دعا : شرط ششم آن كه ادب در دعا داشته باشد و با كمال خضوع و رعايت تمام جوانب بندگى ، دست به دعا بردارد. به ديگر بيان ، بهترين ادب عبوديت ، خود را ناديدن و به قصور و تقصير اعتراف داشتن است ؛ چنان كه روش انبيا و ائمه عليهم السلام چنين بوده است
j.j- عضو برتر
- تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16
رد: گفتگو با خدا ( ختم قرآن )
به عزت و جلال خودم قسم كه آرزوى هر آرزومندى كه به غير من اميدوار باشد را قطع خواهم كرد و در بين مردم لباس خوارى بر تن او خواهم پوشاند و او را از گشايش و رحمتى كه از طرف من مى باشد محروم خواهم كرد. آيا بنده من در سختى ها بايد به غير من اميدوار باشد؟ سختى ها از جانب من به او مى رسد و او به غير من اميد دارد، حال آن كه من بى نياز و بخشنده ام ؟ كليد درهاى بسته به دست من است و درب خانه من به روى كسى كه مرا بخواند باز است !
j.j- عضو برتر
- تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16
رد: گفتگو با خدا ( ختم قرآن )
ركن سوم
مسأله مدعو است ؛ يعنى انسان بداند كه در دعا با چه كسى محشور است ، خداى خود را بشناسد و ديگرى را يار و شريك او قرار ندهد.
شناخت انسان از خداى عزوجل ، در نحوه دعا و حال او اثر فراوان دارد و در اجابت دعا و سرعت آن نيز مؤ ثر است . اين معرفت ، هم چنين در كيفيت و كميت دعا، انتخاب كلمات و اداى آن ها، شوق دعا كردن ، لذت بردن از دعا و عدم يأس در صورت تأخير اجابت و اصرار بر درخواست از خداوند سبحان نيز تأثير مى گذارد.در حديثى از امام كاظم عليه السلام مى خوانيم : «گروهى به امام صادق عليه السلام عرض كردند كه ما خدا را مى خوانيم ، لكن دعاى ما مستجاب نمى شود؟! حضرت فرمودند : شما كسى را مى خوانيد كه نمى شناسيدش
مسأله مدعو است ؛ يعنى انسان بداند كه در دعا با چه كسى محشور است ، خداى خود را بشناسد و ديگرى را يار و شريك او قرار ندهد.
شناخت انسان از خداى عزوجل ، در نحوه دعا و حال او اثر فراوان دارد و در اجابت دعا و سرعت آن نيز مؤ ثر است . اين معرفت ، هم چنين در كيفيت و كميت دعا، انتخاب كلمات و اداى آن ها، شوق دعا كردن ، لذت بردن از دعا و عدم يأس در صورت تأخير اجابت و اصرار بر درخواست از خداوند سبحان نيز تأثير مى گذارد.در حديثى از امام كاظم عليه السلام مى خوانيم : «گروهى به امام صادق عليه السلام عرض كردند كه ما خدا را مى خوانيم ، لكن دعاى ما مستجاب نمى شود؟! حضرت فرمودند : شما كسى را مى خوانيد كه نمى شناسيدش
j.j- عضو برتر
- تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16
رد: گفتگو با خدا ( ختم قرآن )
»(13)در كتاب عده الداعى حديثى از امام صادق عليه السلام بدين معنا آمده كه ايشان آن را از پدرانشان عليهم السلام و ايشان از پيامبر گرامى اسلام نقل كرده اند. خداوند متعال به يكى از انبيا در قسمتى از آنچه كه به آن پيامبر وحى شده بود اين گونه فرمود : به عزت و جلال خودم قسم كه آرزوى هر آرزومندى كه به غير من اميدوار باشد را قطع خواهم كرد و در بين مردم لباس خوارى بر تن او خواهم پوشاند و او را از گشايش و رحمتى كه از طرف من مى باشد محروم خواهم كرد. آيا بنده من در سختى ها بايد به غير من اميدوار باشد؟ سختى ها از جانب من به او مى رسد و او به غير من اميد دارد، حال آن كه من بى نياز و بخشنده ام ؟ كليد درهاى بسته به دست من است و درب خانه من به روى كسى كه مرا بخواند باز است !
j.j- عضو برتر
- تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16
رد: گفتگو با خدا ( ختم قرآن )
اقسام دعا
(1)
شناخت ما از دعا، به اعتبارات گوناگون داراى اقسام گوناگونى خواهد بود كه خود از شرايط، شئون و مقدمات قابل توجهى برخوردار است كه ان شاء الله در فصول آينده روشن تر خواهد شد.
تقسيم به لحاظ هماهنگى زبان ، قلب و حقيقت
دعاى لفظى
اين دعا به درخواستى زبانى كه با درخواست قلبى همراهى ندارد اطلاق مى شود. چنين دعايي مثل آنست كه آتش را در ذهن خود تصور كنيم؛ هرگز تصور ما داراى آثار آتش كه حرارت و روشنايى باشد نخواهد بود و ذهن ما دراثر آن نخواهد سوخت. از اين رو، درخواست زبانى دعا ناميده مى شود، ولى فقط در مفهوم دعا است؛ چنين كسى فقط در حد زبان به دعا مبادرت ورزيده ، ولى در واقع دعا نكرده است ، لذا نبايد به اجابت دعاى خود دل ببندد. در مثنوى معنوى آمده است :
با كدامين روى ، چون دل مرده اى رو به سوى آسمان ها كرده اى ؟
چه بسا چيزى كه انسان براى رسيدن به آن حريص است ، ولى وقتى به آن مى رسد دوست مى دارد كه اى كاش هرگز به آن دست نمى يافت
دعاى مصداقى
دعايى كه در آن زبان با قلب همراه است (زبان ترجمان قلب است )، فرد راستين و حقيقى دعا بوده و به اجابت بسيار نزديك است . البته اين نوع دعا گاهى ممكن است ظاهرا اجابت نشود، ولى بايد دانست كه خود عبادتى است كه اجر قطعى بر آن مترتب است و تأخير در اجابت فقط از مصلحتى برخاسته كه خداى متعال بر اسرار آن آگاه است. در اين معنا نهج البلاغه در وصيت اميرالمؤمنين (عليه السلام) به امام حسن (عليه السلام) اين چنين آمده است : «چه بسا از خداى متعال چيزى را سؤ ال مى كنى كه به تو عطا نمى كند، ولى در عوض خير دنيايى يا آخرتى ديگرى به تو مى رساند. آن چيز از تو منع شده ، زيرا خير تو در آن نبوده ؛ چه بسا امرى را طلب مى كنى ولى نمى دانى كه اگر بدان برسى هلاك دين نصيب تو خواهد شد»(1).
در حقيقت هر دعا داروى توست دوستدار صادق و دلجوى توست
دعاى مصداقى و محدوديت علم دعا كننده
گاهى در دعا لفظ و معنى با هم مطابقت دارند و دل و زبان با هم همراهند، ولى مشكل در محدوديت علم شخص داعى است كه آن را مى خواهد. به اين معنا كه اگر بر اسرار آن واقف باشد، نه تنها آن را نمى خواهد، بلكه عميقا از آن دورى مى جويد.
نقل شده است حضرت امير عليه السلام شنيد كه مردى مى گويد : خدايا از فتنه ها به تو پناه مىبرم! حضرت فرمود: تو با اين دعا از خدا مى خواهى از زن ، فرزند و اموالت دورى گزينى ، زيرا خداى تعالى فرموده كه اموال و اولاد شما فتنه است! پس به جاى آن بگو : خدايا فتنه هاى گمراه كننده را از من دور ساز(2).
اين فرد در دعاى خود دورى از مال و فرزند خود را تقاضا مى كرد و نمى دانست كه چه مى گويد، اما در واقع از آنچه مى خواست بيزار بود.
حضرت در جاى ديگرى مى فرمايند: چه بسا چيزى كه انسان براى رسيدن به آن حريص است ، ولى وقتى به آن مى رسد دوست مى دارد كه اى كاش هرگز به آن دست نمى يافت .
آرى ، بسيارى از ما در نيايش هاى خود از خداى متعال چيزهايى طلب مى كنيم كه به راستى و در واقع آن ها را نمى خواهيم ، ولى خداى منان ديد كوتاه ما را جبران مى فرمايد و آن خواسته ها را عطا نمى كند. با اين حال چه بسا ما از عدم اجابت دعايمان نگران مى شويم و نمى دانيم كه گلايه از عدم اجابت، جهل ديگرى غير از جهل اول است :
حافظ از چشمه حكمت به كف آور جامى تا كه از لوح دلت نقش جهالت برود
در روايت نيز آمده كه پيامبر اكرم از خداى متعال خواست تا نفرين محب در حق محبوب را به اجابت نرساند، زيرا نفرين محب نسبت به محبوب ، خواست واقعى او نيست . و لطف پروردگار عالم نيز چنان است كه آن را اجابت نمى فرمايد.
اين مطلب آخرين بار توسط در 19/9/2007, 11:01 ، و در مجموع 1 بار ويرايش شده است.
j.j- عضو برتر
- تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16
رد: گفتگو با خدا ( ختم قرآن )
اقسام دعا (2)
گفته شد كه دعا به اعتبارات گوناگون داراي اقسام مختلفي است و در بحث گذشته دو قسم از تقسيمات دعا به لحاظ هماهنگى زبان ، قلب و حقيقت بيان شد و اينك سومين قسم آن.
دعاى ملحون
گاهى دعا كننده در اثر عدم آشنايى يا عدم توجه، لفظ دعا را به صورت غلط استعمال مى كند، در حالى كه درخواست روحى او خلاف آن را اراده كرده است . در روايات و اخبار، از اين دعا به دعاى ملحون تعبير شده است .
در كتاب شريف عده الداعى ، ذيل حديثى از امام جواد عليه السلام آمده است كه اعراب الفاظ دعا، شرط اجابت يا ترتيب ثواب بر دعا نيست، بلكه فقط در ادب حضور و زيبندگى بيشتر و نتيجه عالى تر اثر دارد، لذا جمله امام جواد عليه السلام: «و دعائه اليه من حيث لا يلحن» به منزله مدح اين نوع دعا نيست ، زيرا هرگاه كلمات دعا صحيح ادا شود، مقصود را بهتر ادا مى كند.
دنباله فرمايش امام جواد عليه السلام «ان الدعا الملحون لا يصعد الى الله» نيز دلالت بر اين دارد كه دعا به صورت ملحون و غلط بالا نمى رود، زيرا اجابت دعا لطفى عظيم است كه خداوند بر بندگان روا داشته است و هرگز خلاف آن كرامت واقع نمى گردد. هم چنين فرمايش نبى اكرم صلى الله عليه و آله و سلم :«هر گاه فردي غير از امت من قرآن را به لحن غير عربي قرائت كند ملائكه آن را بصورت عربي بالا ميبرند». شاهد بر اين مطلب مى باشد كه اصل در دعا و مناجات با حق ، ارتباط روحى است.
دعاى قلبى
دعايى است كه در آن لفظ وجود ندارد، بلكه فقط قلب متوجه خداوند است، و پيوسته اين ارتباط باطنى و راستين بين عبد و رب برقرار مى باشد، كه اين حقيقت دعا و بهترين حال يك انسان است.
حال طلب
خواسته اى است كه انسان باطنا آن را مى خواند، ولى هنوز آن را از خداى خود نخواسته است . خداى متعال اين خواسته را نيز اجابت مى كند، اما چه بسا اين اجابت در اثر عمل شايسته اى بوده كه قبلا انجام داده يا به عوض دعايى بوده است كه براى امر ديگرى داشته و به جهت مصلحتى به اجابت نرسيده است. اين مضمون هم در ادعيه و روايات زياده مشاهده مى شود. امير المؤ منين عليه السلام در دعاى كميل به خداى متعال عرض مى كند : اللهم مولاى ، كم من قبيح سترته و كم من فادح من البلاء اقلته و كم من عثار وقيته و كم من مكروه دفعته و كم من ثناء جميل لست اهلا له نشرته . و در دعاى افتتاح وارده شده است : فكم يا الهى بن كربه قد فرجتها و هموم قد كشفتها و عثره قد اقلتها و رحمه قد نشرتها و خلقه بلاء قد فككتها
در روايتى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم نقل شده كه حضرت فرمودند : هر كس روز دوشنبه و پنج شنبه را در ماه شعبان روزه بگيرد، حق تعالى بيست حاجت از حوايج دنيا و بيست حاجت از حوايج آخرتش را برآورده مى سازد.
اين شواهد نشان مى دهند كه بسيارى از حوايج واقعى انسان كه مورد درخواست واقع نشده يا هنوز انسان شعور به آن حوايج پيدا نكرده نيز به اجابت مى رسند.
دعاى تكوينى
دعايى كه فقط نظام تكوين خواهان آن است .
اصولا نظام طبيعى عالم چنان تنظيم شده است كه به تمام نيازهاى موجودات ، گياهان ، حيوانات و... جواب مثبت داده و آن را آماده ساخته است ؛ همانند غذاى متناسب با نوزاد كه در سينه مادر قبل از تولد آماده سازى شده و كودك با تمام وجود خواهان آن است . در قرآن كريم آمده است : «تمام آنچه در آسمان و زمين هستند، از خداى خود سؤال مىكنند»(2). و نيز «تمام آنچه را شما درخواست كرديد عطا نموديم و اگر نعمت هاى خدا را بخواهيد بشماريد، نخواهيد توانست»(3).
روشن است كه انسان هرگز توانايى طلب نعمت هاى غير متناهى اى را كه بدان ها محتاج است ندارد، پس تمام نعمت هايى كه در عالم خارج هست - كه قابل شمارش هم نمى باشد - بخشش و اجابت تكوينى پروردگار عالم است .
ناگفته نماند كه بسيارى از مواهب الهى ، اصلا در مسير فكر انسان قرار نمى گيرد تا انسان آن را تمنا نمايد، از اين رو اگر دستگاه آفرينش ، بسيارى از نيازهاى ما (مانند انواع و اقسام ميوه ها، سبزى ها، رنگ ها، زيبايى ها و... را در خود نداشت ، در توان هيچ فكر و انديشه اى نبود كه حتى يكى از آن ها را تصور كند و سپس تمنا نمايد. مثلا اگر ميوه هاى زمستانى و تابستانى خلق نمى شد، در توان كدامين فكر بود كه آن ها را تصور كند و درخواست نمايد؟
پس ، بيشترين عطاياى الهى در جواب به حاجات تكوينى انسان است ، بدون آن كه تقاضايى از ما در كار باشد. فقط اوست كه مى داند اين موجود خاص به چه چيزهايى محتاج است و بدون اين كه درخواستى در كار باشد، از راه لطف به او عطا فرموده است .
ما نبوديم و تقاضامان نبود لطف تو ناگفته ما مى شنود (3)
البته اين نكته هم دانستنى است كه اين گونه از دعا، هرگز از اجابت جدا نيست ؛ زيرا امرى است كه آن را نظام احسن ايجاب كرده است ، و بر اساس حكمت الهى ، آنچه كه در نظام احسن لازم باشد، وجودش حتمى بوده و تخلف ناپذير مى باشد.
قابل ذكر است كه تقسيم دعا به اقسام شش گانه فوق ، نوعى از حصر عقلى نمى باشد، لذا امكان افزايش آن خصوصا در زمينه هاى عرفانى وجود دارد؛ در عين حال ، اين مقوله فعلا از بحث ما خارج است .
j.j- عضو برتر
- تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16
رد: گفتگو با خدا ( ختم قرآن )
حضرت زهرا (س) مي فرمايند:
ما يصنع الصائم بصيام إذا لم يصن لسانه و سمعه و بصره و جوارحه
اگر روزه ، زبان و گوش و چشم و دست و پاي روزه دار را از ارتكاب اعمال ناپسند حفظ نكند ،
روزه را مي خواهد چه كند ( و به چه دردش مي خورد ) .
مستدرك الوسائل ، ج 7 ، ص 3
j.j- عضو برتر
- تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16
رد: گفتگو با خدا ( ختم قرآن )
دستهای میکائیل از رزق پر بود.ازروزی.از هزاران خوراک و خوردنی.اما چشمهای ادمی همیشه نگران بود.دستهایش خالی ودهانش باز.میکائیل به خدا گفت :خسته ام.خسته ام از این ادمها که هیچ وقت سیرنمیشوند.خدایا چقدر نان لازم است تا ادمی سیر شود؟چقدر؟...خداوند به میکائیلگفت:"انچه ادمی را سیر میکند نان نیست ..نور است.تو مامور انی که نان بیاوری ولینورتنها نزد من است.و تا هنگامی که ادمی به جای نور... نان میخورد..گرسنه خواهدماند.
میکائیل راز نان و نور را به فرشته ایگفت.و او نیز به فرشته ای دیگر.وهر فرشته به فرشته ای دیگر...تا انکه همه هفت اسماناین راز را دانستند.تنها ادم بود که نمیدانست.اما رازها سر میروند.پس راز نان و نورهم سرانجام سر رفت و ادمی دانست که نور از نان بهتر است.پس در جستجوی نوربرامد...در جستجوی هر چراغ و هر فانوس و هر شمع.
اما ادم همیشه شتاب میکند...برای خوردننور هم شتاب کرد.ونفهمید نوری که ادمی را سیر میکند نه در فانوس است و نه درشمع...نه در ستاره و نه در ماه.
او ماه را خورد و ستاره ها را یکی یکیبلعید.اما باز هم گرسنه بود.
خداوند به جبرئیل گفت سفره ای پهن کن ودر ان کلمه و عشق و هدایت بگذاروگفت:هر کس بر سر این سفره بنشیند سیر خواهدشد.
سفره خدا گسترده شد.از این سر جهان تاانسوی هستی.اما ادمها امدندو رفتند...از وسط سفره گذشتند و بر کلمه و عشق و هدایتپا گذاشتند.
ادمها گرسنه امدند و گرسنهرفتند.
اما گاهی ..فقط گاهی کسی بر سر این سفرهنشست و لقمه ای نور برداشت و جهان از برکت همان لقمه روشن شد.و گاهی فقط گاهی کسیتکه ای عشق برداشت و جهان از همان عشق رونق گرفت...و گاهی فقط گاهی کسی جرعه ای ازهدایت نوشیدوچنان سرمست شد که تا انتهای بهشت دوید...
سفره خدا پهن است.اما دور ان هنوزهمچقدر خلوت است.میکائیل نان قسمت میکند .ادمها چنگ میزنندونانها را از اومیگیرند.میکائیل گریه میکندو میگوید:"کاش میدانستید...کاش میدانستید که نور از نانبهتر است
عرفان نظرآهاری
میکائیل راز نان و نور را به فرشته ایگفت.و او نیز به فرشته ای دیگر.وهر فرشته به فرشته ای دیگر...تا انکه همه هفت اسماناین راز را دانستند.تنها ادم بود که نمیدانست.اما رازها سر میروند.پس راز نان و نورهم سرانجام سر رفت و ادمی دانست که نور از نان بهتر است.پس در جستجوی نوربرامد...در جستجوی هر چراغ و هر فانوس و هر شمع.
اما ادم همیشه شتاب میکند...برای خوردننور هم شتاب کرد.ونفهمید نوری که ادمی را سیر میکند نه در فانوس است و نه درشمع...نه در ستاره و نه در ماه.
او ماه را خورد و ستاره ها را یکی یکیبلعید.اما باز هم گرسنه بود.
خداوند به جبرئیل گفت سفره ای پهن کن ودر ان کلمه و عشق و هدایت بگذاروگفت:هر کس بر سر این سفره بنشیند سیر خواهدشد.
سفره خدا گسترده شد.از این سر جهان تاانسوی هستی.اما ادمها امدندو رفتند...از وسط سفره گذشتند و بر کلمه و عشق و هدایتپا گذاشتند.
ادمها گرسنه امدند و گرسنهرفتند.
اما گاهی ..فقط گاهی کسی بر سر این سفرهنشست و لقمه ای نور برداشت و جهان از برکت همان لقمه روشن شد.و گاهی فقط گاهی کسیتکه ای عشق برداشت و جهان از همان عشق رونق گرفت...و گاهی فقط گاهی کسی جرعه ای ازهدایت نوشیدوچنان سرمست شد که تا انتهای بهشت دوید...
سفره خدا پهن است.اما دور ان هنوزهمچقدر خلوت است.میکائیل نان قسمت میکند .ادمها چنگ میزنندونانها را از اومیگیرند.میکائیل گریه میکندو میگوید:"کاش میدانستید...کاش میدانستید که نور از نانبهتر است
عرفان نظرآهاری
j.j- عضو برتر
- تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16
رد: گفتگو با خدا ( ختم قرآن )
جزء نوزدهم هم تموم شد
خودمم سعی میکنم تا فردا شب بیست و یکم رو بخونم
خودمم سعی میکنم تا فردا شب بیست و یکم رو بخونم
ali bamaram- عضو برتر
- تعداد پستها : 1779
Age : 39
موقعيت : کویر دل ....
Registration date : 2007-04-15
رد: گفتگو با خدا ( ختم قرآن )
naz khatun نوشته است:ولی میشه فرق داشته باشه، نه؟soltaneabha نوشته است:
اون که کافر هم باشی میشه
منظورم قران خوندن و این جور چیزا بود
درضمن همه چی رو که به آدم دیکته نمیکنن که
آدم خودش باید بره دنبال اونی که دلش میخواد
هیچ اجباری هم نیست
زمین تا آسمون فرق داره خب
نه من به زور مسلمون نشدم فرشته ها وحی فرستادن
soltaneabha- عضو برتر
- تعداد پستها : 1104
موقعيت : ترینیداد و توباگو
Registration date : 2007-09-08
رد: گفتگو با خدا ( ختم قرآن )
اره بابا میام رو این شبدر هایی که میخوری کارمو میکنم با خودت نگفتی چقدر خوش طعم شدهdr_bozghale نوشته است:تو اخرش ياد گرفتي لب حوض جيش نكني عزيزمsamy_totti نوشته است:dr_bozghale نوشته است:باز ماه رمضون اومد بابا من ميمرم از گشنگي هي ميگه هيچي نخور حوري ميدم...با اين همسر من...به من پيرزنم نميتونه بده..حوري جاي خود!
خداوندا ! بارالها ! ماه رمضان را مثل جام جهانی بفرما .
هر سال يکبار در يک کشور !!
الهي امين
یکی به این زبون بسته غذا بده حیونی که نباید روزه بگیره 4 روز دیگه میخوایم قربونیش کنیم
samy_totti- قدیمی
- تعداد پستها : 400
Age : 38
موقعيت : أنا مصدوم
Registration date : 2007-09-06
رد: گفتگو با خدا ( ختم قرآن )
ده روز از رمضان رفت و ما هيچ نبفهميديم
j.j- عضو برتر
- تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16
رد: گفتگو با خدا ( ختم قرآن )
جزء بیست و یکم رو هم خوندم
چون مسافرم نمیتونم فعلا قول بدم شاید نتونم دقیق بخونم پس وقتی برگشتم در کنارتون هستم
التماس دعا ...
چون مسافرم نمیتونم فعلا قول بدم شاید نتونم دقیق بخونم پس وقتی برگشتم در کنارتون هستم
التماس دعا ...
ali bamaram- عضو برتر
- تعداد پستها : 1779
Age : 39
موقعيت : کویر دل ....
Registration date : 2007-04-15
رد: گفتگو با خدا ( ختم قرآن )
دايي جون تو راه سفر راحت تر ميشه قران خوند بخون ما رو هم از فيض زيارت بي نصيب نذار التماس دعا
j.j- عضو برتر
- تعداد پستها : 5585
Age : 48
موقعيت : تهران وست
Registration date : 2007-04-16
رد: گفتگو با خدا ( ختم قرآن )
جزء 18 رو هم دوست عزیزم آرام جان میخونن
انشاالله که حاجت روا بشن
انشاالله که حاجت روا بشن
naz khatun- عضو ویژه
- تعداد پستها : 898
Age : 40
موقعيت : تبريز
Registration date : 2007-04-12
صفحه 3 از 5 • 1, 2, 3, 4, 5
صفحه 3 از 5
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد